Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaga, Oddveig M.
dc.date.accessioned2008-08-22T07:22:44Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/183733
dc.descriptionMaster's thesis in Service managementen
dc.description.abstractEnhver virksomhet bør ha en klar strategi for hvordan den skal differensiere seg fra konkurrentene. Bedrifter har ofte dette på plass, i hvert fall på papiret. Men skal strategien føre til økt verdiskapning må den settes ut i live via en organisasjon. Problemstillingen for denne oppgaven er derfor: Hvordan kan en strategi best kommuniseres slik at organisasjonen blir en hær av gode ambassadører? Hva kan ledelsen i et selskap gjøre for at ansatte har klart for seg, hver dag, hva som er mål og mening med oppgavene de er satt til å utføre? Kommunikasjon er et nøkkelord i denne sammenhengen. Modellen som ble skissert og testet for å belyse problemstillingen har to hovedelementer: strategikommunikasjon og kommunikasjonsklima. Strategikommunikasjon deles inn i en generell del med strategier som er felles for alle i bedriften, og en personlig del som er knyttet til den enkelte sine konkrete oppgaver. Kommunikasjonsklima kan deles inn i tre deler: åpenhet, deltakelse, og tillit og støtte. Disse parametrene ble studert ved hjelp av en spørreundersøkelse sendt ut til 10%, tilfeldig utvalgte medarbeidere i et energiselskap i Norge. Data fra de 41 respondentene ble analysert totalt sett og i ’clusters’ basert på bakgrunnsvariabler som alder, kjønn, antall år i selskapet, jobbgruppe, nasjonalitet og arbeidslokasjon. Statistisk analyse av svarene for de ulike utsagnene viste god korrelasjon mellom parametrene innen strategikommunikasjon og kommunikasjonsklima. Svarene viste at medarbeidere ønsker seg mer informasjon om strategi, både generelt og spesifikt til egen rolle. De vil også gjerne få delta mer i beslutninger som skal tas. Cluster analysene gav interessante innspill til hvordan ulike grupper har ulike meninger om strategi og kommunikasjon. Studien er basert på et begrenset antall respondenter i ett selskap. Dette er et noe svakt grunnlag for å trekke vidløftige konklusjoner om strategikommunikasjon i andre bedrifter. Men dataene gir allikevel pekepinner på områder å være obs på dersom man ønsker å mobilisere ansatte til å bli den hær med gode ambassadører for selskapet. Som Peter Lorang* har sagt: ”Analyser og tallknusing vil ikke være nøkkelen til en vellykket strategi, effektiv kommunikasjon vil.” -------------------------------- * Lorang, P. (2007): Communication and Strategic processes
dc.format.extent905143 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonor
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norway
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IØL/2008
dc.subjectserviceledelse
dc.titleMål og mening ? : en studie av strategikommunikasjon og kommunikasjonsklima.
dc.typeMaster thesis
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel