Organisering og optimalisering av virksomhetsorganisasjoner som driver formidling via bredbåndsbaserte løsninger
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/183763Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven setter søkelys på utbredelsen og bruk av internett over bredbåndstilkoblinger
i norske hustander og bedrifter. I oppgaven beskrives ett paradigmeskifte for tradisjonelle
formidlingsvirksomheter innen nyhets- og underholdningsmedieformidling. Internett som
verktøy viser til å ha endret spillereglene i interaksjonen mellom formidlingsvirksomheter og
deres kunder. Mange aktører leter etter nye, effektive og lønnsomme organisasjonsstrukturer
for å møte den nye hverdagen. Utviklingstrekkene som synes klare i denne oppgaven er at
man går mer og mer i retning av at produksjon og konsumpsjon av innhold i stadig større grad
blir digitalisert. Samtidig er en modnet gruppe av internettbruker i ferd med å ta del i å skape
sin egen nyhets og underholdningshverdag. Dette har delvis kommet som en årsak av
tilgjengeligheten til internett, som er høy, og delvis ved at stadig flere produkter og tjenester
orienterer seg mot internett som formidlings- og salgskanal.
Oppgaven viser til en rekke eksempler på selskaper, tjenester og applikasjoner som over de
siste 5 årene har vert med å prege utviklingsretningen. Videre presenteres noen konsepter og
applikasjoner som kan være med å prege den fremtidige utviklingen. Avslutningsvis blir det
gitt en skisse over de endringer i organisasjonsstruktur og tilordning til markedene moderne
formidlingsvirksomheter i en media 2.0 hverdag kan ta inn over seg og planlegge i sine
effektiviserings- og restruktureringsplaner som er aktuelle med hensyn på
konjunktursvingninger som skyldes finanskrisen som satte inn høsten 2008.
Beskrivelse
Master's thesis in Firm management