Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAskeland, Håvard
dc.date.accessioned2010-01-05T09:08:24Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/183765
dc.descriptionMaster's thesis in Firm managementen
dc.description.abstractDette arbeidets målsetning er å sette fokus på entreprenørskap og å forsøke å kartlegge noen faktorer som viser seg å være spesielt viktige for å etablere nye bedrifter, kanskje med bredbånd som plattform. Bredbånd er i sterk vekst og kan veldig gjerne være en av de ledende bransjene som tar markeder inn i nye vekstperioder i fremtiden, fokuset på å etablere bedrifter som kan tilby både produkter og tjenester til denne plattformen blir sett på som veldig viktig i mange leire. Arbeidet har tatt utgangspunkt i flere utvalgte case fra Dagens Næringsliv og Dun & Bradstreet sin gasellebedriftkåring, en kåring der selskap som presterer svært bra på utvalgte økonomiske parametre, blir tildelt en gasellestatus. Tilnærmingen til arbeidet har vært å analysere casene for å se om det kan trekkes ut noen få suksesskriterier som kan danne grunnlaget for en generell anbefaling til andre som tenker på å starte egne bedrifter. Det blir også hele veien prøvd å trekke paralleller til E-clic prosjektet som er et samarbeid mellom åtte Nordsjøregioner, der målet blant annet er å starte bedrifter som skal kunne levere produkter og tjenester med bredbånd som plattform. Arbeidet er bygget opp med en innledende forklaring om hvorfor dette arbeidet ble valgt, samt at problemstillingen blir konkretisert. Dernest blir det gjennomgått hvilke teorier som ligger til grunn for arbeidet, hvilke metoder som blir benyttet gjennom arbeidet og ikke minst hva som er målet med dette arbeidet. Den påfølgende delen av arbeidet presenterer for leseren hva som ligger i gasellebedriftbegrepet, hva E-clic prosjektet arbeider med, og en kort gjennomgang av prosjektdeltagerene. Presentasjonen av casene som er valgt ut følger så, her blir grunnlaget for analysen i arbeidet lagt. Faktorene som fremkommer fra casene blir puttet inn i en matrise (tabell 4), og siden rangert for å kunne presentere de faktorene som viser seg å være viktigst. Resultatene fra analysen blir samlet og videre diskutert i et kapittel som også tar for seg kildenes gyldighet, metodene som er brukt og ikke minst hvordan resultatene gir svar eller ikke på problemstillingen som presenters i starten av arbeidet. Som en naturlig oppsummering og avslutning av arbeidet er det siste kapittelet viet til en konklusjon. I dette kapittelet blir resultater og diskusjoner samlet sammen til en konklusjon om hvor vidt det lar seg gjøre og presentere noen generelle suksessfaktorer på bakgrunn av en slik analyse og hvor vidt bredbånd kan være basisen for en ny vekstperiode. Nye og ubesvarte spørsmål som har dukket opp gjennom dette arbeidet vil også bli presentert i konklusjonen og om mulig danne grunnlag for videre forskning på enkelte områder.en
dc.format.extent850303 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IØL/2009en
dc.subjectøkonomien
dc.subjectadministrasjonen
dc.subjectforetaksledelseen
dc.titleSuksesskriterier for bedriftsetableringer i krisetider med utnytting av nye muligheter i kommunikasjonsteknologi og bredbånden
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel