• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics and Business Administration
  • Master's theses (SV-HH 2008-2017)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics and Business Administration
  • Master's theses (SV-HH 2008-2017)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Suksesskriterier for bedriftsetableringer i krisetider med utnytting av nye muligheter i kommunikasjonsteknologi og bredbånd

Askeland, Håvard
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Askeland, Håvard.pdf (830.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/183765
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (SV-HH 2008-2017) [412]
Abstract
Dette arbeidets målsetning er å sette fokus på entreprenørskap og å forsøke å kartlegge

noen faktorer som viser seg å være spesielt viktige for å etablere nye bedrifter, kanskje med

bredbånd som plattform. Bredbånd er i sterk vekst og kan veldig gjerne være en av de

ledende bransjene som tar markeder inn i nye vekstperioder i fremtiden, fokuset på å

etablere bedrifter som kan tilby både produkter og tjenester til denne plattformen blir sett

på som veldig viktig i mange leire.

Arbeidet har tatt utgangspunkt i flere utvalgte case fra Dagens Næringsliv og Dun &

Bradstreet sin gasellebedriftkåring, en kåring der selskap som presterer svært bra på

utvalgte økonomiske parametre, blir tildelt en gasellestatus. Tilnærmingen til arbeidet har

vært å analysere casene for å se om det kan trekkes ut noen få suksesskriterier som kan

danne grunnlaget for en generell anbefaling til andre som tenker på å starte egne bedrifter.

Det blir også hele veien prøvd å trekke paralleller til E-clic prosjektet som er et samarbeid

mellom åtte Nordsjøregioner, der målet blant annet er å starte bedrifter som skal kunne

levere produkter og tjenester med bredbånd som plattform.

Arbeidet er bygget opp med en innledende forklaring om hvorfor dette arbeidet ble valgt,

samt at problemstillingen blir konkretisert. Dernest blir det gjennomgått hvilke teorier som

ligger til grunn for arbeidet, hvilke metoder som blir benyttet gjennom arbeidet og ikke

minst hva som er målet med dette arbeidet. Den påfølgende delen av arbeidet presenterer

for leseren hva som ligger i gasellebedriftbegrepet, hva E-clic prosjektet arbeider med, og en

kort gjennomgang av prosjektdeltagerene. Presentasjonen av casene som er valgt ut følger

så, her blir grunnlaget for analysen i arbeidet lagt. Faktorene som fremkommer fra casene

blir puttet inn i en matrise (tabell 4), og siden rangert for å kunne presentere de faktorene

som viser seg å være viktigst.

Resultatene fra analysen blir samlet og videre diskutert i et kapittel som også tar for seg

kildenes gyldighet, metodene som er brukt og ikke minst hvordan resultatene gir svar eller

ikke på problemstillingen som presenters i starten av arbeidet. Som en naturlig

oppsummering og avslutning av arbeidet er det siste kapittelet viet til en konklusjon. I dette

kapittelet blir resultater og diskusjoner samlet sammen til en konklusjon om hvor vidt det lar

seg gjøre og presentere noen generelle suksessfaktorer på bakgrunn av en slik analyse og hvor vidt bredbånd kan være basisen for en ny vekstperiode. Nye og ubesvarte spørsmål

som har dukket opp gjennom dette arbeidet vil også bli presentert i konklusjonen og om

mulig danne grunnlag for videre forskning på enkelte områder.
Description
Master's thesis in Firm management
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-SV-IØL/2009

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit