Suksesskriterier for bedriftsetableringer i krisetider med utnytting av nye muligheter i kommunikasjonsteknologi og bredbånd
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/183765Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette arbeidets målsetning er å sette fokus på entreprenørskap og å forsøke å kartlegge
noen faktorer som viser seg å være spesielt viktige for å etablere nye bedrifter, kanskje med
bredbånd som plattform. Bredbånd er i sterk vekst og kan veldig gjerne være en av de
ledende bransjene som tar markeder inn i nye vekstperioder i fremtiden, fokuset på å
etablere bedrifter som kan tilby både produkter og tjenester til denne plattformen blir sett
på som veldig viktig i mange leire.
Arbeidet har tatt utgangspunkt i flere utvalgte case fra Dagens Næringsliv og Dun &
Bradstreet sin gasellebedriftkåring, en kåring der selskap som presterer svært bra på
utvalgte økonomiske parametre, blir tildelt en gasellestatus. Tilnærmingen til arbeidet har
vært å analysere casene for å se om det kan trekkes ut noen få suksesskriterier som kan
danne grunnlaget for en generell anbefaling til andre som tenker på å starte egne bedrifter.
Det blir også hele veien prøvd å trekke paralleller til E-clic prosjektet som er et samarbeid
mellom åtte Nordsjøregioner, der målet blant annet er å starte bedrifter som skal kunne
levere produkter og tjenester med bredbånd som plattform.
Arbeidet er bygget opp med en innledende forklaring om hvorfor dette arbeidet ble valgt,
samt at problemstillingen blir konkretisert. Dernest blir det gjennomgått hvilke teorier som
ligger til grunn for arbeidet, hvilke metoder som blir benyttet gjennom arbeidet og ikke
minst hva som er målet med dette arbeidet. Den påfølgende delen av arbeidet presenterer
for leseren hva som ligger i gasellebedriftbegrepet, hva E-clic prosjektet arbeider med, og en
kort gjennomgang av prosjektdeltagerene. Presentasjonen av casene som er valgt ut følger
så, her blir grunnlaget for analysen i arbeidet lagt. Faktorene som fremkommer fra casene
blir puttet inn i en matrise (tabell 4), og siden rangert for å kunne presentere de faktorene
som viser seg å være viktigst.
Resultatene fra analysen blir samlet og videre diskutert i et kapittel som også tar for seg
kildenes gyldighet, metodene som er brukt og ikke minst hvordan resultatene gir svar eller
ikke på problemstillingen som presenters i starten av arbeidet. Som en naturlig
oppsummering og avslutning av arbeidet er det siste kapittelet viet til en konklusjon. I dette
kapittelet blir resultater og diskusjoner samlet sammen til en konklusjon om hvor vidt det lar
seg gjøre og presentere noen generelle suksessfaktorer på bakgrunn av en slik analyse og hvor vidt bredbånd kan være basisen for en ny vekstperiode. Nye og ubesvarte spørsmål
som har dukket opp gjennom dette arbeidet vil også bli presentert i konklusjonen og om
mulig danne grunnlag for videre forskning på enkelte områder.
Beskrivelse
Master's thesis in Firm management