• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Health Studies
  • Master's theses (SV-IH, 2008-2017)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Health Studies
  • Master's theses (SV-IH, 2008-2017)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arbeidsrettet rehabilitering for unge voksne med psykiske lidelser: om betydningen av empowerment og motivasjon i opplevelsen av å mestre

Grini, Irene
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Grini, Irene.pdf (741.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/184101
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (SV-IH, 2008-2017) [200]
Abstract
Hensikten med studiet har vært å få økt forståelse og kunnskap om hvordan unge voksne med

moderat til alvorlig psykisk lidelse opplevde å mestre arbeid. Fokuset var særlig rettet mot

sammenhengen mellom deltakelse i prosjekt JobbResept og opplevelse av mestring knyttet til

motivasjon og empowerment. Prosjekt er tilknyttet Avdeling Unge Voksne (AUV) ved

Psykiatrisk divisjon, Stavanger Universitetssjukehus (SUS) i samarbeid med Norsk Arbeids

og Velferdsetat (NAV). IPS- metoden anvendes i oppfølging av deltakerne på arbeidsplassen

tilknyttet JobbResept

Inspirert av fenomenologien ønsket jeg å sette ord på informantenes opplevelse og formidle

dette så lojalt som mulig. Data ble innhentet ved det kvalitative dybdeintervjuet med fem unge

voksne med moderat til alvorlig psykisk lidelse, både kvinner og menn var inkludert.

JobbResept og målgruppen beskrives i eget kapittel. Teorier om mestring og empowerment er

valgt som teoretisk rammeverk, som hjelp til å forstå og beskrive hvordan informantene

opplevde mestring i arbeidssammenheng.

Kombinasjon av arbeid og behandling ser ut til å ha vært en motivasjonsfaktor, samt at

terskelen for å prøve seg i arbeid var lav. Informantene formidlet at når de fikk brukt egne

interesser og å føle seg til nytte, bidro dette til økt selvforståelse og bedre mestring i

arbeidssammenheng. Dette hadde også positiv innvirkning på privatlivet for noen. Den

psykiske lidelsen var nødvendigvis ikke hemmende hvis informanten opplevde seg sett, hørt

og ivaretatt. Flere følte seg annerledes og når andre tvilte på deres mulighet til å mestre,

opplevde de seg tappet for energi. Dette kunne resultere i at de følte seg stigmatisert, noe som

var forbundet med skam. Informantene opplevde i forskjellig grad at de utviklet seg, å tro på

egne evner var betydningsfullt for å få til økt empowerment. Informantene fant at det nyttet å

prøve seg, noen beviste for seg selv at det var mulig å mestre noe som i utgangspunktet var

negativt. Presentasjonen av dette studiet avsluttes med noen refleksjoner blant annet om

mulige implikasjoner for praksisfeltet.
Description
Master's thesis in Health and social sciences
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-SV-IH/2009

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit