Forskningsprosjekt som praksis : en kvantitativ studie av sykepleierstudenters erfaringer med deltakelse i Helsedøgnet 2009
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/184119Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med mitt prosjekt var å kartlegge sykepleierstudentenes erfaringer, reaksjoner og
opplevelse i forbindelse med deltakelsen i helse- og livsstils undersøkelse kalt Helsedøgnet.
Studentene fikk innføring i temaet livsstil og helse og opplæring for å gjennomføre selve
kartleggingen. Jeg ville finne ut om deltakelsen kunne ha en innvirkning på studentens
bevissthet omkring livsstil og helse. Selv om dette dreide seg om en kort periode, ønsket jeg å
finne ut noe om studentenes læring. Underveis ble det viktig for meg å finne ut om
deltakelsen i Helsedøgnet kunne være en anledning for læring og eventuelt kunne danne
grunnlag for en form for praksis i fremtiden.
Mitt prosjekt har en kvantitativ tilnærming. Totalt 147 sykepleierstudenter fra tre skoler har
svart på mitt spørreskjema. I tillegg har jeg stilt spørsmålene muntlig til 16 studenter i
Stavanger. Data er analysert ved hjelp av statistisk program SPSS 17.0.
Funnene ble inndelt i tre kategorier: forberedelser, reaksjoner og konsekvenser. Svarene fra
spørreskjemaet ble inndelt under hver av de tre. I det statistiske materialet kom det frem at
studentene var veldig positive til informasjonen og opplæringen som ble gitt under
forberedelsene. Reaksjoner studentene fikk når de stilte spørsmål omkring livsstil, var sterkest
omkring alkoholvaner. Konsekvenser av deltakelse ble vurdert ved å spørre om innvirkning
på egen livsstil. De ble også spurt om hvorvidt deltakelse i Helsedøgnet ville ha konsekvenser
for deres videre arbeid. De eldste studentene var mer positive til konsekvensene for
deltakelse. Opplæringen var det som betydde mest for studentene, som mente deltakelsen ville
være nyttig for deres videre arbeid.
Deltakelsen i Helsedøgnet gav studentene mulighet for å oppnå læring på en meningsfull
måte. Deltakelsen kan være et ledd i å utdanne og forske. Læring blir sett ut fra Lave &
Wengers begrep legitim perifer deltakelse i praksisfellesskapet. Deltakelse blir sentralt, og
forskningsprosjekt som Helsedøgnet kan gi et godt grunnlag for kunnskapsutvikling på mange
områder.
Beskrivelse
Master's thesis in Health and social sciences