Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrandeggen, Tone Knutsen
dc.date.accessioned2011-03-10T14:54:26Z
dc.date.available2011-03-10T14:54:26Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/184119
dc.descriptionMaster's thesis in Health and social sciencesen_US
dc.description.abstractHensikten med mitt prosjekt var å kartlegge sykepleierstudentenes erfaringer, reaksjoner og opplevelse i forbindelse med deltakelsen i helse- og livsstils undersøkelse kalt Helsedøgnet. Studentene fikk innføring i temaet livsstil og helse og opplæring for å gjennomføre selve kartleggingen. Jeg ville finne ut om deltakelsen kunne ha en innvirkning på studentens bevissthet omkring livsstil og helse. Selv om dette dreide seg om en kort periode, ønsket jeg å finne ut noe om studentenes læring. Underveis ble det viktig for meg å finne ut om deltakelsen i Helsedøgnet kunne være en anledning for læring og eventuelt kunne danne grunnlag for en form for praksis i fremtiden. Mitt prosjekt har en kvantitativ tilnærming. Totalt 147 sykepleierstudenter fra tre skoler har svart på mitt spørreskjema. I tillegg har jeg stilt spørsmålene muntlig til 16 studenter i Stavanger. Data er analysert ved hjelp av statistisk program SPSS 17.0. Funnene ble inndelt i tre kategorier: forberedelser, reaksjoner og konsekvenser. Svarene fra spørreskjemaet ble inndelt under hver av de tre. I det statistiske materialet kom det frem at studentene var veldig positive til informasjonen og opplæringen som ble gitt under forberedelsene. Reaksjoner studentene fikk når de stilte spørsmål omkring livsstil, var sterkest omkring alkoholvaner. Konsekvenser av deltakelse ble vurdert ved å spørre om innvirkning på egen livsstil. De ble også spurt om hvorvidt deltakelse i Helsedøgnet ville ha konsekvenser for deres videre arbeid. De eldste studentene var mer positive til konsekvensene for deltakelse. Opplæringen var det som betydde mest for studentene, som mente deltakelsen ville være nyttig for deres videre arbeid. Deltakelsen i Helsedøgnet gav studentene mulighet for å oppnå læring på en meningsfull måte. Deltakelsen kan være et ledd i å utdanne og forske. Læring blir sett ut fra Lave & Wengers begrep legitim perifer deltakelse i praksisfellesskapet. Deltakelse blir sentralt, og forskningsprosjekt som Helsedøgnet kan gi et godt grunnlag for kunnskapsutvikling på mange områder.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IH/2010;
dc.subjecthelse- og sosialfagen_US
dc.subjectpraksisen_US
dc.subjectlæringen_US
dc.subjectdeltakelseen_US
dc.subjectsykepleierstudenteren_US
dc.subjectpasienten_US
dc.subjectforskningsprosjekten_US
dc.subjectlivsstilen_US
dc.subjecthelseen_US
dc.subjectkunnskapsutviklingen_US
dc.subjectforskningen_US
dc.titleForskningsprosjekt som praksis : en kvantitativ studie av sykepleierstudenters erfaringer med deltakelse i Helsedøgnet 2009en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community medicine, Social medicine: 801en_US
dc.source.pagenumber97 p.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel