dc.contributor.author | Farstad, Linn | |
dc.date.accessioned | 2013-07-04T07:55:19Z | |
dc.date.available | 2013-07-04T07:55:19Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | | no_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/184139 | |
dc.description | Master's thesis in Health and social sciences | no_NO |
dc.description.abstract | Gjennom et kvalitativt forskningsdesign har målet med denne studien vært å få frem hvilke erfaringer ledere har, med å ta imot unge voksne med psykiske lidelser til arbeidstrening. Det å synliggjøre slik erfaringsbasert kunnskap, kunne tenkes å være et innspill for det videre utviklingsarbeidet innen arbeidsrettet rehabilitering for unge voksne med psykiske lidelser. Studien er tilknyttet prosjektet “Arbeid og psykisk helse” ved Universitetet i Stavanger, hvor oppdragsgiver er arbeids- og velferdsetaten avdeling Rogaland.
Inspirert av fenomenologien ble data innhentet gjennom syv forskningsintervju. De empiriske funn ble belyst i forhold til annen forskning og teori på området.
Arbeidsgiverne som var positive til å ta imot unge voksne med psykiske lidelser til arbeidstrening, hadde et grunnleggende ønske om å hjelpe mennesker i en vanskelig situasjon. Erfaring med å ha deltakere på arbeidstrening, ga lederne en motivasjon til å fortsette med dette. Mye tyder på at de instanser som rekrutterer bedrifter til å delta i arbeidsrettet rehabilitering, har en stor mulighet til å engasjere arbeidsgiverne.
Studien viser at vår kulturs ledelsesideal kan være velegnet, for å ivareta mennesker med psykiske lidelser i arbeidslivet. Derfor kan det tenkes at det videre arbeidet med å inkludere og integrere mennesker med psykiske lidelser i arbeidslivet, vil innebære å ivareta og videreutvikle våre allerede eksisterende ledelsesidealer.
Lederne erfarte at det å ha unge voksne med psykiske lidelser på arbeidstrening, kunne berike arbeidsmiljøet med en sosial bevissthet blant øvrige ansatte, og føre til en positiv utvikling av arbeidsplassen. Andre forhold som kan tenkes å ha en positiv innflytelse på arbeidstreningsperioden, er at arbeidsgiverne får samarbeide med instanser som arbeider etter IPS metodikken. På den negative siden kan arbeidsgiverne oppleve en økt arbeidstyngde hvor de må bruke betydelige ressurser på oppfølgning av deltakerne. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | University og Stavanger, Norway | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IH/2011 | |
dc.subject | helse- og sosialfag | no_NO |
dc.subject | arbeidsgivere | no_NO |
dc.subject | arbeidsrettet rehabilitering | no_NO |
dc.subject | arbeidstrening | no_NO |
dc.subject | kvalitativ studie | no_NO |
dc.subject | ledelse | no_NO |
dc.subject | psykiske lidelser | no_NO |
dc.subject | psykisk helse | no_NO |
dc.subject | unge voksne | no_NO |
dc.title | Det lederen vil - får en til | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700 | no_NO |