Mobilt Intensiv Team, en arena for sykepleiefaglig læring og kunnskapsformidling, en kvalitativ studie
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/184250Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Mobilt intensiv team (MIT) er et norsk navn på et verdensomspennende konsept hvor en på sykehus tidlig skal oppdage forverring hos pasient på post. Det omtales ved mange navn, blant annet Rapid Respons Team (RRT), Mobile Emergency Team (MET) og Rapid Medical Response Team (RMRT). Hensikten er å redusere antall hjertestans og dødsfall på sykehus, ved at ekspertise kommer til pasienten. Sykepleier på post observerer og ber om MIT etter gitte kriterier (Chan, Jain, Nallmothu, Berg, & Sasson, 2010; Jolley, Bendyk, Holaday, Lombardozzi, & Harmon, 2007).
Jeg har gjort en kvalitativ eksplorerende studie hvor jeg har utført fokusgruppeintervjuer med sykepleiere ved to kirurgiske sengeposter og intensivsykepleiere ved intensivavdelingen. Mitt fokus ble rettet mot de som bruker teamet. Fokuset i studien var å se på MIT som en arena for læring og kunnskapsformidling for sykepleierne og intensivsykepleierne. I innholdsanalysen pekte det seg ut tre tema: 1) Fra kaos til system. 2) MIT et system å handle i og 3) Læring i MIT som team.
Sykepleierne på sengepost beskrev en stor endring etter innføring av MIT i hvordan de håndterer den dårlige pasient på post. Kriteriene har ført til at sykepleiere og leger er enig i når pasienten er dårlig. Sykepleierne har klare rammer og retningslinjer som gir dem trygghet i hverdagen. De mente også at kriteriene har gitt dem systematisk erfaring, dokumentasjon og refleksjon rundt situasjonen til pasienten. Dette har gitt dem læring. Kriteriene er daglig observasjon av pasienten, så ved å ha pasienten i sentrum har de fått erfaring og kunnskap. Sykepleierne på post lærte også når teamet var samlet rundt den dårlige pasient. De mente de lærte konkrete prosedyrer og vurderinger. Intensivsykepleierne gav uttrykk for at den akutt dårlige pasient mestrer de, men at de lærte av å arbeide i team, på en ny arena og av å kommunisere. Intensivsykepleierne gav uttrykk for stor ydmykhet ved å være på en annen avdeling. De sammenlignet det som å gå på besøk. De var opptatt av å støtte, veilede og fremme mestring hos sykepleierne på sengepost. Informantene påpeker tre punkter som de mente fremmer og hemmer kunnskapsutviklingen i MIT. De mente det var situasjonsavhengig, at det avhenger om en får være deltaker i situasjonen og hvordan samarbeidet i teamet var.
Beskrivelse
Master's thesis in Health and social sciences