• Barn i dokumentarfilm - et etisk dilemma 

      Vaaland, Marianne Sunde (Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2015;;, Master thesis, 2016-01)
      En filmanalyse som tar for seg etiske problem når barn deltar i dokumentar, med utgangspunkt i filmene Born Into Brothels, The Dark Matter of Love og Ungdommens råskap.
    • Dokumentarisk sannhet - en hybrid utforskning 

      Oltedal, Ane Lyngstad (Master thesis, 2015-05-18)
      Mange har kritisert begrepet “dokumentar” for å gi et falskt skinn av objektivitet. Begrepet – som stammer fra John Griersons beskrivelse av en Flaherty film som en film med en viss “dokumentarisk verdi” – har likevel holdt ...
    • Etiske dilemmaer med barn som kilder i dokumentarer - hvor bør grensen gå for hva som er greit å vise? 

      Haugland, Mats (Masteroppgave/UIS-SV-IMS/2019;, Master thesis, 2019-05)
      Hvordan bør barn som kilder i dokumentarer behandles? Hvilke hensyn bør man ta? Hvilke konsekvenser kan eksponeringen av barnet få? I denne oppgaven har jeg sett nærmere på hvilke etiske dilemmaer som kan oppstå ved å bruke ...
    • Humorous treatment of actuality 

      Vårdal, Karianne Holt (Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2015;, Master thesis, 2015-05-12)
      This essay is a close reading of the humor and irony used in Michael Moore's feature documentaries; Roger and Me, Bowling for Columbine and Sicko. Based on existing theories on humor and the documentary, my analysis is a ...
    • Hvilken påvirkning har relasjonen mellom forfatter eller filmskaper og aktører på troverdighet til historien i dokumentariske verk? 

      Brun, Tine Simi (Master thesis, 2015-06)
      Denne oppgaven har tatt for seg problemstillingen Hvilken påvirkning har relasjonen mellom forfatter eller filmskaper og aktører på troverdighet til historien i dokumentariske verk? Det er tatt utgangspunkt i ...
    • Kjønn og makt i offentligheten- om medieskapt frykt og kvinners opplevde risiko i møter med offentlige rom 

      Velde, Ragnhild Stangenes (Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2010;, Master thesis, 2010)
    • Når dokumentaristen bruker seg selv i et kroppslig eksperiment 

      Høyland, Hanne (Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2015;, Master thesis, 2015-05-18)
      En filmanalyse som tar for seg dokumentarfilmen "I want to look like that guy" dokumentarserien "Prosjekt perfekt" der dokumentaristene bruker seg selv i et kroppslig eksperiment.
    • På hvilken måte kan en filmskaper sikre seg kunstnerisk og faglig frihet til å lage en troverdig film nå artisten selv står som oppdragsgiver?” 

      Helliesen Ravnås, Kai (Masteroppgave/UIS-SV-IMS/2019;, Master thesis, 2019-06-12)
      I denne oppgaven vil jeg se nærmere på musikkdokumentarer eller mer spesifikt rockumentarer. I den praktiske delen av denne mastergraden lager jeg selv en rockumentar, og har derfor valgt å se på denne sjangeren innen ...
    • U-landsdokumentaristene 

      Tiller, Alise Lea (Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)
      Denne oppgaven undersøker hvorfor noen dokumentarister velger å lage dokumentarfilmer fra utviklingsland. Jeg har dybdeintervjuet fire dokumentarister som lager filmer i u-land for å skaffe en innsikt i problemstillingen. ...
    • Å sette musikk til virkeligheten 

      Dalland, Annbjørg (Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2015;, Master thesis, 2015-05-12)
      Jeg har undersøkt et utvalg norske filmskapere sine refleksjoner rundt valg av musikk i dokumentarfilm. Ved hjelp av intervju med filmskaperne, teori rundt tema og egen analyse av tre norske dokumentarfilmer, vil jeg danne ...
    • Å skape en sannhet 

      Gjertsen, Magnus Kirkaas (Masteroppgave/UIS-SV-IMS/2019;, Master thesis, 2019-05)
      For mange er dokumentarfilm en sjanger som skildrer virkelige hendelser med virkelige mennesker. Tradisjonelt ligger dens verdi i indeksikalske bilder fra virkeligheten, og den skulle skildre verden slik den var. Men en ...