Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHelland, May Ingunn
dc.date.accessioned2010-04-20T09:25:19Z
dc.date.available01-09-2010
dc.date.available2010-04-20T09:25:19Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/184454
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementen_US
dc.description.abstractOppgaven omhandler omdømme, identitet og tilhørighet blant medarbeidere på sykehjem. I en tid da kommunesektoren står foran store omsorgsutfordringer, trekkes omdømmeperspektivet inn i den offentlige debatten, og blir diskutert som et tiltak på linje med mer tradisjonelle løsninger for rekruttering. Hensikten med undersøkelsen som ligger til grunn, er dermed å få innsikt i betydningen av omdømme som virkemiddel i kampen om ressursene. I denne forbindelsen dreier det seg om både lønnet arbeidskraft og de ressursene som frivillige medarbeidere representerer. Metoden er det kvalitative intervjuet. Til sammen seksten respondenter på to forskjellige sykehjem er intervjuet for å belyse følgende problemstilling: ”Betydningen av virksomhetens omdømme i forbindelse med å rekruttere og beholde ansatte og frivillige medarbeidere på sykehjem”. Hovedfunnene viste at de ansatte oppga virksomhetens omdømme som en viktig motivasjonsfaktor for å begynne å arbeide på sykehjemmene. Samarbeid og kommunikasjon med kolleger, arbeidsoppgavene i seg selv og medvirkning og innflytelse ble oppgitt som de viktigste grunnene til å bli værende i jobben. De frivillige medarbeiderne oppga på sin side egennytte som den viktigste grunnen for å begynne, mens det i tillegg ble lagt vekt på betydningen av sosial kontakt og hygge og det å kunne hjelpe andre for å fortsette. Undersøkelsen påviste store forskjeller mellom virksomhetene, med til dels motstridende svar. I oppgaven diskuteres dette faktum opp mot medarbeidernes identifikasjon og virksomhetenes kommunikasjon, og det blir antydet en sammenheng som krever nye studier for å befestes. Imidlertid bekrefter både teori og empiri betydningen av virksomhetens identitet, og peker mot samme konklusjon: Identiteten er grunnleggende for virksomhetens omdømme. En tydelig kommunisert, positiv virksomhetsidentitet som interessentene kan støtte opp om, er viktig for et positivt omdømme, og i neste omgang for rekruttering. Med hensyn til stabilitet, er organisasjonsidentiteten viktigere, dvs. hvordan medlemmene oppfatter organisasjonen og i hvilken grad de kan identifisere seg med den. Slik har omdømmet betydning for å beholde medarbeiderne, i kraft av å være uttrykk for en positiv organisasjonsidentitet. Nærmere kjernen i spørsmålet problemstillingen reiser, er det ikke mulig å komme med oppgavens innfallsvinkel.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2009;
dc.subjectendringsledelseen_US
dc.subjectidentiteten_US
dc.subjectidentifikasjonen_US
dc.subjectomdømmeen_US
dc.subjectmotivasjonen_US
dc.subjectmerkebyggingen_US
dc.subjectomdømmebyggingen_US
dc.subjectomdømmehåndteringen_US
dc.subjectorganisasjonsidentiteten_US
dc.subjectrekrutteringen_US
dc.subjecttilhørigheten_US
dc.subjectvirksomhetsidentiteten_US
dc.subjectvirksomhetskommunikasjonen_US
dc.title"Den annens ansikt" Betydningen av virksomhetens omdømme i forbindelse med å rekruttere og beholde medarbeidere på sykehjem.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1264]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel