dc.description.abstract | Oppgaven omhandler omdømme, identitet og tilhørighet blant medarbeidere på sykehjem. I
en tid da kommunesektoren står foran store omsorgsutfordringer, trekkes
omdømmeperspektivet inn i den offentlige debatten, og blir diskutert som et tiltak på linje
med mer tradisjonelle løsninger for rekruttering. Hensikten med undersøkelsen som ligger til
grunn, er dermed å få innsikt i betydningen av omdømme som virkemiddel i kampen om
ressursene. I denne forbindelsen dreier det seg om både lønnet arbeidskraft og de ressursene
som frivillige medarbeidere representerer.
Metoden er det kvalitative intervjuet. Til sammen seksten respondenter på to forskjellige
sykehjem er intervjuet for å belyse følgende problemstilling: ”Betydningen av virksomhetens
omdømme i forbindelse med å rekruttere og beholde ansatte og frivillige medarbeidere på
sykehjem”.
Hovedfunnene viste at de ansatte oppga virksomhetens omdømme som en viktig
motivasjonsfaktor for å begynne å arbeide på sykehjemmene. Samarbeid og kommunikasjon
med kolleger, arbeidsoppgavene i seg selv og medvirkning og innflytelse ble oppgitt som de
viktigste grunnene til å bli værende i jobben. De frivillige medarbeiderne oppga på sin side
egennytte som den viktigste grunnen for å begynne, mens det i tillegg ble lagt vekt på
betydningen av sosial kontakt og hygge og det å kunne hjelpe andre for å fortsette.
Undersøkelsen påviste store forskjeller mellom virksomhetene, med til dels motstridende
svar. I oppgaven diskuteres dette faktum opp mot medarbeidernes identifikasjon og
virksomhetenes kommunikasjon, og det blir antydet en sammenheng som krever nye studier
for å befestes. Imidlertid bekrefter både teori og empiri betydningen av virksomhetens
identitet, og peker mot samme konklusjon: Identiteten er grunnleggende for virksomhetens
omdømme. En tydelig kommunisert, positiv virksomhetsidentitet som interessentene kan
støtte opp om, er viktig for et positivt omdømme, og i neste omgang for rekruttering. Med
hensyn til stabilitet, er organisasjonsidentiteten viktigere, dvs. hvordan medlemmene oppfatter
organisasjonen og i hvilken grad de kan identifisere seg med den. Slik har omdømmet
betydning for å beholde medarbeiderne, i kraft av å være uttrykk for en positiv
organisasjonsidentitet. Nærmere kjernen i spørsmålet problemstillingen reiser, er det ikke
mulig å komme med oppgavens innfallsvinkel. | en_US |