dc.contributor.author | Sirevåg, Monica Helen | |
dc.date.accessioned | 2009-09-30T13:32:16Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/184478 | |
dc.description | Master's thesis in Change management | en |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en studie som ser på implementering og opprettholdelse av
terapeutisk mestring av pasienter med aggresjonsproblematikk (TMA), ved Psykiatrisk
divisjon, Helse Stavanger (SUS). Formålet med studien er å få innblikk i ansattes meninger
relatert til implementering og opprettholdelse av TMA ved to ulike organisasjonsenheter
underlagt Psykiatrisk divisjon, Stavanger. Studien ser på psykiatrisk divisjon, Våland, kontra
et distriktspsykiatrisk senter, hvilke likheter og forskjeller som finnes. Ved å belyse dette kan
det fremkomme viktig kunnskap om hvordan TMA fungerer per dags dato. Dette kan igjen
føre til innsikt i eventuelle tiltak for å øke sikkerheten til både pasienter og ansatte. TMA er et
sikkerhetsverktøy som brukes ved divisjonen og hovedmålsettingen med TMA er forebygging
av vold. Årlig skades mange ansatte ved SUS, og TMA brukes som et verktøy for å ivareta de
ansatte sikkerhet. Blir organisasjonen er arbeidsplass ansatte er redde og blir skadet, kan
sjukehuset risikere å miste mange ansatte og mye kompetanse.
Det er benyttet en kvalitativ tilnærming med fokusgruppeintervju. Dette er basert på
problemstillingen, som fokuserer på hvordan TMA implementeres og opprettholdes i
Psykiatrisk divisjon. Et slikt sikkerhetstiltak er interessant å kartlegge sett i lys av en
fokusgruppe ved et DPS kontra en fokusgruppe underlagt divisjonen på Våland. Utvalget
består av ansatte ettersom det er de som bruker TMA i det daglige og som er bindeleddet
mellom ledelse og pasient. Ulike funn som fremkommer diskuteres i lys av det teoretiske
rammeverket. Sikkerhetskultur, læring, og kunnskapsoverføring mellom organisasjoner
vektlegges.
Funn fra studiet presenteres i tabeller for å gi en oversikt over like og ulike meningsytringer
til de to fokusgruppene. Studien avdekket likheter og ulikheter hva gjelder implementering og
opprettholdelse av TMA. TMA implementeres via ledelsen og nedover i organisasjonen.
Ledelsen har det overordnete ansvaret mens det er de ansatte som opprettholder kompetansen
i det daglige. Funn viser at TMA fungerer tilfredsstillende som et sikkerhetsverktøy på flere
måter. Det er identifisert en rekke utfordringer med forbedringspotensial. Treningen bør være
variert og TMA manualen trenger nødvendige tilpasninger. Manualen er et oppslagsverk som
bør brukes avdelingsvis i det daglige TMA arbeidet. Det indikeres behov for strakstiltak hos
ledelsen relatert til alarmbruk. I dag er det ikke tilstrekkelig med alarmer til alle ansatte.
Opplæringen av TMA bør foregår ukentlig for å holde kunnskapen ved like. Faddere,ressurspersoner og TMA konsulenten fungerer som kunnskapsoverførere innad i
organisasjonen. Overraskende var det ulikheter hva gjelder kjennskap til stillinger i
organisasjonen relatert til TMA. Synergi, som er avviks- og rapporteringssystemet som
benyttes, fungerer ikke tilfredsstillende. Det forekommer store mørketall relatert til å melde
om skader og avvik. Fokusgruppene viser til at ledelsen avdelingsvis er positive til
implementering og opprettholdelse av TMA kompetansen i hverdagen. | en |
dc.format.extent | 683049 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2009 | en |
dc.subject | terapeutisk mestring | en |
dc.subject | sikkerhetstiltak | en |
dc.subject | pasienter med aggresjonsproblematikk | en |
dc.subject | TMA | en |
dc.subject | Psykiatrisk Divisjon Stavanger | en |
dc.subject | endringsledelse | en |
dc.title | Implementering av terapeutisk mestring av pasienter med aggresjonsproblematikk (TMA) : en studie av etablering og opprettholdelse av et sikkerhetstiltak ved Psykiatrisk divisjon, Stavanger Universitetssjukehus | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en |