Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjelland, Bjørn
dc.date.accessioned2010-09-17T14:23:57Z
dc.date.available2010-09-17T14:23:57Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/184488
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and societal safetyen_US
dc.description.abstractDenne mastergradsoppgavens siktemål er å undersøke om samtidighetskonflikter mellom arbeidsoperasjoner kan svekke beredskapen ved de regionale lufthavnene i Norge. Bakkepersonellet (vanligvis 2 stk. på vakt) ved de regionale lufthavner har kombinasjonsoppgaver som innebærer at personellet i løpet av samme vakt skal utføre såkalt plasstjeneste og handlingvirksomhet (dette begrepet har utgangspunkt i det engelske uttrykket handling som benyttes konsekvent i luftfarten og i denne oppgaven). Dette innbærer bl.a. brøyting og preparering av rullebanen, rapportere banestatus, vinke inn fly, håndtere bagasje, være i brann- og redningsberedskap, fylle drivstoff og klargjøre flyet/flyene før avgang. En stor del av dette arbeidet må utføres innen 30 minutter for at ruteprogrammet skal kunne opprettholdes. Gantt-registrering (se vedlegg 1 og 2 for illustrasjon) kombinert med kvalitative intervjuer ble benyttet som datainnsamlingsmetode og resultatene viser at samtidighetskonflikter kan medføre utfordringer med å opprettholde beredskapskravene som er hjemlet i Bestemmelser for sivil luftfart (2006). Arbeidskategoriene plasstjeneste og handlingvirksomhet utmerker seg mht. samtidighetskonflikter. Når det gjelder plasstjeneste er det banepreparering som oftest er kilde til samtidighetskonflikt, mens det for handlingvirksomhet er plattformhandling og fylling av drivstoff som utpeker seg. Totalt utgjør plasstjeneste og handlingvirksomhet 87 % av alle samtidighetskonflikter og er fordelt med hhv. 52 % og 35 %. I Lofoten og Ofoten er det en overrepresentasjon av samtidighet knyttet til handlingvirksomhet, mens plasstjeneste utgjør en overvekt i Helgeland og Namdalen etterfulgt av Sør-Norge og Finnmark. Resultatene antyder at samtidighetskonflikter kan skape utfordringer i forhold til opprettholdelse av pålagt beredskap. Når flere arbeidsoperasjoner i prinsippet skal utføres samtidig kan dette medføre at personellet ikke rekker å oppholde seg i umiddelbar nærhet til utrykningsgarasjene/kjøretøyene (for eksempel ved brøyting før landing/etter avgang). Dette korresponderer også med intervjudata som viser at enkelte lufthavner har utviklet en pragmatisk og tidvis ureglementert arbeidspraksis for å opprettholde regularitet og produksjon.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2009;
dc.subjectsamfunnssikkerheten_US
dc.subjectsikkerhetskulturen_US
dc.subjectorganisasjonsulykkeren_US
dc.subjectluftfarten_US
dc.subjectberedskapen_US
dc.subjectsamtidighetskonflikten_US
dc.titleProduksjon eller beredskap ‐ ja takk, begge deler? : en studie av samtidighetskonflikter ved Avinors regionale lufthavneren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en_US
dc.source.pagenumber70 p.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel