Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSundt, Solveig
dc.date.accessioned2010-12-06T13:42:01Z
dc.date.available2010-12-06T13:42:01Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/184524
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har hatt som formål å undersøke, fortolke og forklare hva som skjer ved implementering av bestiller-utførermodell som styringssystem for fordeling og styring av pleie- og omsorgstjenestene i en storkommune. I oppgaven blir det fremsatt ulike problemstillinger og hypoteser om mulige dilemmaer som kan oppstå som følge av en innføring av markedsøkonomiske virkemidler i et tradisjonelt verdibasert og profesjonsstyrt tjenesteområde innen offentlig forvaltning. Bestiller-utførermodellen har sitt utspring i teoriene bak New Public Management (NPM). En av grunntankene i disse teoriene er at ved å benytte seg av økonomiske teorier og ledelsesfilosofi/ management fra privat sektor, kan en oppnå en mer effektiv offentlig sektor, hvor en sikrer en bedre fordeling av- og riktig bruk av midlene. Men er det slik at en kan overføre teoriene fra privat virksomhet der markedsmekanismene har større betydning for drift og resultat enn i en til dels sterkt lovregulert offentlig virksomhet? Og hvor ytes pliktmessige og rettighetsorienterte tjenester som skal utøves gjennom samhandling mellom mennesker i ulike posisjoner? Offentlige sektor står overfor store oppgaver i fremtiden med et økende eldre som vil være svært ressurskrevende i form av blant annet behov for mer arbeidskraft. Samtidig viser prognoser at det vil bli et underskudd på tilgjengelige arbeidskraft til den offentlige sektor. Kan den nåværende modell for organisering påvirke fremtidig rekruttering av arbeidskraft til den offentlige sektor? Med utgangspunkt i teoriene bak NPM og ny-institusjonell teori har en gjennom metodetriangulering ved bruk av komparativ singel case-studie, dokumentundersøkelse og bruk av kvantitative sekundærdata hentet fra kommunens medarbeiderunderøkelse, søkt å finne gyldige svar på de fremsatte problemstillinger og dilemmaer. Intervjuene er gjennomført våren 2009. De mest sentrale funnene i undersøkelsen fortolkes dit hen at det har skjedd en stor grad av tilpasning av organisasjonsoppskriften til den kommunale organisasjonen, og i bruken av teoriene og verktøyene i NPM. Dette skyldes flere forhold som vil bli redegjort for i oppgaven. Videre vil en gjennom de funn som er gjort, kunne stille spørsmål ved om en har oppnådd en mer effektiv ressursutnyttelse ved bruk av bestiller-utførermodell for styring og fordeling av pleie-og omsorgstjenester, der betingelsene for utførelse er underlagt ulike lov- og forskriftskrav. De ulike verktøy som er utviklet for at bestiller-utførermodellen skulle kunne tilpasses kommunal forvaltning, fører en over til spørsmålet om kostnadene ved en slik modell. Ledelsesstrategi og utøvelsen av denne, er viktige suksesskriterier for en virksomhet. Dette vises også igjen i denne oppgaven. Hvilke strategier den enkelte leder har valgt for å lede sin virksomhet gjennom et paradigmeskifte, tolkes i denne oppgaven til å ha vært sentralt for hvordan en har lykkes som leder. Bestiller-utførermodellen vanskeliggjør strategisk planlegging for fremtidig personalbehov for utfører, da det er dagens inntjeningsbetingelser som er styrende for rekruttering av personalet i virksomheten. Et av de interessante funnene slik det tolkes i denne oppgaven er graden av fornøydhet med bestiller-utførermodellen. De mest sentrale forhold synes å skyldes flere faktorer. Den ene faktoren er at det er adskilt hvem som vurderer brukers behov og hvem som utøver tjenesten. Den andre viktige faktoren er at utfører gjennom dette systemet er sikret økonomisk inntjening i samsvar med bestilte og utførte tjenester. Det vil si at bruker sikres tjenester basert på den enkeltes vurderte behov. Det er likevel enkelte dilemmaer i denne modellen som kan få betydning for kommunens fremtidige tilgjengelige kompetanse, og i neste omgang rekruttering av nye medarbeidere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2010;
dc.subjectendringsledelseen_US
dc.subjectNPMen_US
dc.subjectny-institusjonell teorien_US
dc.subjectlegitimiteten_US
dc.subjectimplementeringen_US
dc.subjectbestiller- utførermodellen_US
dc.subjectorganisasjonsoppskrifteren_US
dc.titleBestiller - utførermodell som styringssystem i verdibaserte tjenester : utfordringer og dilemmaeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.source.pagenumber159 p.


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel