Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVea, Møyfrid Oftedal
dc.date.accessioned2012-09-06T11:04:08Z
dc.date.available2012-09-06T11:04:08Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/184626
dc.descriptionMaster's thesis in Change Managementno_NO
dc.description.abstractDenne studien handler om endringsprosesser i skolen, med spesialundervisning i grunnskolen som eksempel. Gjennom å se på skolen som lærende organisasjon, er skoleledere intervjuet i forhold til begrunnelser og handlingsvalg på området spesialundervisning. Skolen står overfor store utfordringer og forventninger i forhold til å framstå som en lærende organisasjon. Det stilles høye krav til skoleledere både fra myndigheter, skoleleiere, lærere, foreldre og elever. Alle elever har rett på tilpasset opplæring, som skal skje i et inkluderende og sosialt felleskap. Målsettingen er at færrest mulig elever skal ha spesialundervisning, til fordel for tilpasset opplæring. Likevel har spesialundervisningen økt etter innføring av kunnskapsløftet i 2006, til tross for at det motsatte var intensjonen. Problemstillingen for studien er: Skolen som lærende organisasjon - hvordan opplever skoleledere idealer og realiteter i skolens arbeid med spesialundervisning? Teoretisk utgangspunkt for studien er litteratur knyttet til ledelse i skolen, skolen som lærende organisasjon, og forskning på utbredelse og konsekvenser av spesialundervisning. Det empiriske materialet bygger på en kvalitativ tilnærming med tekstanalyser av politiske dokumenter, fokusgruppeintervju og individuelle intervju av skoleledere. Studien viser et mangfoldig og sammensatt bilde av hvordan skoleledere opplever sine handlingsvalg i forhold til utfordringer og utvikling i organiseringen av spesialundervisningen.. Det stilles høye krav til mål og resultatstyring, samtidig som det forventes at skolen skal utvikles gjennom å være en lærende organisasjon. Skolen viser gjennom forskning å være ganske endringsbestandig for ytre påvirkninger, og tradisjonelle handlingsvalg fastholdes. Dette gjelder også på det spesialpedagogiske området, hvor ikke bare den tradisjonelle måten å organisere spesialundervisning på opprettholdes men endog øker i omfang. Spesielt ser praksis i klasserommet ut til å endres lite som følge av ytre pålegg og krav. Noe av forklaringen kan være at de ulike systemene i skolen er løst koblet, gjennom at det er lite kontakt og kommunikasjon mellom de ulike delene i organisasjonen. En annen faktor er at skolen er en arena hvor ulike verdier og standpunkter utspilles, og at de politiske signalene som sendes ut kan være vage og til dels motstridende. Skal målsettingen om skolen som lærende organisasjon og en endret praksis på området spesialundervisning oppnås, kreves endring. De løse koblingene kan tettes gjennom at leder tilrettelegger for diskusjon og dialog med de ansatte, og tar utgangpunkt i de utfordringer og muligheter den enkelte skole står overfor.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2012;
dc.subjectskoleledelseno_NO
dc.subjectnew public managementno_NO
dc.subjectlærende organisasjonno_NO
dc.subjectspesialundervisningno_NO
dc.subjectendringsledelseno_NO
dc.titleSkolen som lærende organisasjon- hvordan opplever skoleledere idealer og realiteter i skolens arbeid med spesialundervisning?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel