dc.contributor.author | Barkved, Hanne | |
dc.date.accessioned | 2011-05-30T14:45:50Z | |
dc.date.available | 2011-05-30T14:45:50Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/184632 | |
dc.description | Master's thesis in Change management | en_US |
dc.description.abstract | Betydelige mengder vitenskapelig arbeid har blitt publisert de senere år. Tiltross for dette viser
det seg at man fremdeles har mer kunnskap om hva som leder til innovasjon, enn hvordan og
hvorfor innovasjon oppstår. Tidlige ide og fortolkningsfaser i produktutvikling vektlegges gjerne
mindre enn selve utviklingsprosessen.
Formålet med denne studien har vært å sette fokus på analytisk og interpretiv (fortolkningsbasert)
dimensjon i produktutvikling, og undersøke balansen mellom disse. Det har vært ønskelig
at denne studien skal bidra til økt fokus på interpretive prosesser og øke kunnskapen om disses
betydning i innovasjon.
Studien er lagt opp som en teoriutviklende case studie. Det har blitt benyttet kvalitativ
forskningsmetode. Pre - strukturerte åpne intervju av fire informanter, samt observasjoner og
dokument analyse danner grunnlaget for empirien.
Caset i studien var en produktutviklingsprosess i en liten enhet innenfor en innovativ virksomhet.
Et eksisterende produkt innenfor helse skulle radikalt endres og videreutvikles.
Problemstillingen handlet om å utforske og undersøke balansen mellom analytisk og interpretiv
dimensjon i produktutviklingsprosessen. I studien ble det undersøkt hvorvidt interpretation
(fortolkning) var en savnet dimensjon , og om denne ble formørket av analytiske prosesser. Det
ble også lagt stor vekt på hvordan og i hvilken grad det var mulig å observere og identifisere
fortolkningsprosesser i caset. Tvetydighet, konversasjoner og offentlig rom ble brukt som
verktøy i denne sammenheng. Studien undersøker videre innovasjonsleders rolle og
implikasjoner for denne i produktutviklingsprosessen. I tillegg la studien opp til å teste og
undersøke om produktutviklingsprosessen i caset er i samsvar med Lester og Piores antagelser i
forhold til analytiske og interpretive prosesser i innovasjon. Disse antakelsene er basert på deres
bok INNOVATION (2004), og denne kan plasseres i det komplekse innovasjons perspektiv. Resultatene av studien viser at det er balanse mellom analytisk og interpretiv dimensjon i caset,
og at produktutviklingsprosessen ikke drives profesjonelt og vanemessig. Interpretive faser kan
observeres og identifiseres gjennom hele prosessen, også i analytisk fase. Denne dimensjonen
oppfattes ikke som savnet, det observeres derimot et fruktbart gjensidig forhold mellom disse.
Dette er ikke i samsvar med Lester og Piores antakelser. Tvetydighet, konversasjoner og
offentlig rom ble gjennom hele prosessen observert og identifisert. Det viste seg imidlertid at
disse ikke alltid kunne defineres som positive på den måten Lester og Piore påstår. Både
tvetydighet og offentlige rom viste seg å hemme innovasjonen i flere situasjoner.
Studien viser at innovasjonsledere i caset og i virksomheten er oppmerksomme på at interpretive
prosesser er viktige i produktutvikling. Det synes som at det er en viss systematikk i hvem som
ivaretar de to dimensjonene i prosessen . Konteksten spiller en rolle i denne sammenheng.
Virksomheten er kjent for å ha fokus på innovative strategier.
Denne studien gir virksomheten et speil på egen innovasjonsprosess og innspill til hvordan
fremtidige prosesser kan bli innovative i enda større grad. Både ledelse og aktører som bidrar i
produktutvikling bør forbedre og øke kompetansen i forhold til kommunikasjon når det
samarbeides med eksterne aktører. Dette gjelder spesielt de kinesiske hvor det både var
problemer i forhold til språk og kultur. I tillegg bør de bli bedre på å skape og opprettholde
offentlige rom hvor utveksling av informasjon og fortolkningsprosesser kan foregå. Dette gjelder
også i all hovedsak overfor eksterne aktører. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2010; | |
dc.subject | endringsledelse | en_US |
dc.subject | analyse | en_US |
dc.subject | interpretation | en_US |
dc.subject | fortolkning | en_US |
dc.subject | produktutvikling | en_US |
dc.subject | innovasjon | en_US |
dc.subject | konversasjon | en_US |
dc.subject | tvetydighet | en_US |
dc.subject | offentlig rom | en_US |
dc.subject | kommunikasjon | en_US |
dc.subject | prosess og prosjekt interpretation | en_US |
dc.title | Analytisk og interpretiv dimensjon i produktutvikling : er interpretation en savnet dimensjon? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en_US |