Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMadsen, Fanny
dc.date.accessioned2012-05-15T07:13:14Z
dc.date.available2012-05-15T07:13:14Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/184690
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementno_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler bærekraftig utvikling og om det er mulig å få til en radikal omstilling i Stavanger-regionen. Det er valgt et eksplorativ design for oppgaven med mål om å få økt kunnskap og klarhet om de bærekrafts- og styringsutfordringene Stavanger-regionen står ovenfor. Fokus har vært å få tak i den enkeltes aktørs forståelse av virkeligheten og hans/hennes opplevelse av de ulike bærekrafts- og styringsutfordringene sett i lys av transition teori. Oppgaven drøfter om det finnes styringsnettverk og nisjer i Stavanger-regionen som kan sies å ha et fokus på bærekraftig utvikling og i hvor stor grad. Drøftingen avgrenses til nettverkene Greater Stavanger, Fornybar Stavanger, Agenda 21 samarbeidet, Grønn By og Grønn Hverdag samt til en viss grad Rogaland Fylkeskommune sin rolle som nettverksaktør i forbindelse med regional energi og klimaplan vedtatt i februar 2010. Konklusjonen er at både Greater Stavanger, Fornybar Stavanger, Agenda 21 samarbeidet og Grønn By har trekk av å være styringsnettverk, men med ulik grad av åpenhet, innflytelse og resultater. Grønn By opererer også innenfor nisjen Built Environment, mens Grønn Hverdag fortsatt har en vei å gå for å bli en nisje. De viktigste bærekraftsutfordringene regionen står ovenfor er mobilitet, built environment, fornybar energi samt holdnings- og atferdsendringer. Alle er enige om at det behøves holdnings- og atferdsendringer, men de opplever også dette som det vanskeligste område å gjøre noe med. Det er lite villighet i det rådende regimet å involvere grasrotbevegelser i større grad i planprosesser. Avslutningsvis foreslås noen endringsstrategier for å få til radikale omstillinger: Top-Down TM, Bottom-up TM, institusjonelle entreprenører og metastyring. Det foreslås at Rogaland Fylkeskommune kan påta seg en rolle som metastyrer rolle der de har det overordnede ansvaret for koordineringen for å sikre en mer helhetlig prosess.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2012;
dc.subjectendringsledelseno_NO
dc.subjectbærekraftig utviklingno_NO
dc.subjecttransition teorino_NO
dc.subjecttransition managementno_NO
dc.subjectstyringsnettverkno_NO
dc.subjectnisjerno_NO
dc.subjectomstillingseksperimentno_NO
dc.subjectholdnings- og atferdsendringerno_NO
dc.subjectsosial læringno_NO
dc.subjectgrasrotbevegelserno_NO
dc.subjectgrasrot innovasjonerno_NO
dc.titleEndringsstrategier for en bærekraftig utvikling: Hvordan få til radikale omstillinger i Stavanger regionen?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.source.pagenumber99no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel