Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMork, Aud Eggebø
dc.contributor.authorSødal, Torill Teigland
dc.date.accessioned2013-09-10T12:44:14Z
dc.date.available2013-09-10T12:44:14Z
dc.date.issued2013-06-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/184794
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementno_NO
dc.description.abstractDet er i dag mye fokus på å få tak i de riktige hodene. Det er mange grunner til at folk blir i et arbeidsforhold. Det er store svingninger i arbeidsmarkedet, og det synes i dag relativt enkelt å skifte jobb. Jakten på de gode hodene kan lett overskygge viktigheten av å beholde de erfarne og dyktige ansatte. Studien ønsker å se på hva som skal til for å beholde talentet, og tar utgangspunkt i ansatte i Det Norske Veritas. Selskapet er en privat stiftelse, og er en ekspertorganisasjon med autonome og fagsterke ansatte. De konkurrerer blant annet med oljeselskapene om talentene. Studien har fokus på humankapitalen, på hva slags faktorer som bidrar til at folk blir. Dette med utgangspunkt i hvordan ledere kan bidra til å beholde ansatte, fokuset er på psykologiske faktorer som kan la seg påvirke, mens faktorer bedriften ikke har kontroll over har mindre betydning. Studien er kvalitativ, og har et abduktivt forskningsdesign. Det er valgt intervju som metode. Dette er valgt for å få et ansattperspektiv, der en søker den ansattes opplevelse av en arbeidshverdag, på hva som bidrar til motivasjon, trivsel, til arbeidsglede og tilhørighet. Hensikten med studien er å undersøke hva slags faktorer som kan bidrar til å ansatte blir i sine jobber i DNV. Studien tar utgangspunkt i teorier om retention og turnover, ekspertorganisasjoner, transformasjonsledelse, organisasjonsengasjement, og jobbkarakteristika-modeller. Utgangspunktet har vært å se på hva slags ledelse en fagekspert trenger. Det er antatt at transformasjonsledelse kan bidra til trivsel og slik bidra til å minske gjennomtrekken. Dette er studiens utgangspunkt. Videre er det sett på hva en fagekspert i DNV trenger for å trives og for å bli motivert. Verdier og visjoner, trivsel, opplæring av nyansatte, innflytelse på egen arbeidshverdag, økonomiske krav, alder og reisevei er faktorer som nevnes som grunn til å bli i jobben. Balanse mellom jobbkrav og ressurser har vist seg å ha betydning for trivsel og arbeidsglede. Empirien viser at det ikke er kun én faktor som innvirker på valget om å bli i et ansettelsesforhold, men at summen av betydningsfulle faktorer må være positiv. Alle informantene beskriver flere ulike faktorer når de forteller hovedgrunnene til at de vil bli i DNV, men hovedtrekket er at verdier, visjoner og trivsel er viktig.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2013;
dc.subjectendringsledelseno_NO
dc.subjectretentionno_NO
dc.subjectturnoverno_NO
dc.subjectekspertorganisasjonno_NO
dc.subjecttransformasjonsledelseno_NO
dc.subjectorganisasjonsengasjementno_NO
dc.subjectkrav-kontroll-sosial støtteno_NO
dc.subjecttrivselno_NO
dc.titleWar for talent: en kvalitativ tilnærming til hvilke faktorer som kan medvirke til å beholde ansatte i Det Norske Veritasno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel