• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Virksomheten – en sosial skulptur, en teoretisk betraktning av hvordan estetiske og kunstneriske virkemidler kan skape et grunnlag for kunnskapsutvikling og innovasjon i virksomheter i lys av Teori U

Viste, Ingunn Marie S.
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Viste.Ingunn.pdf (5.370Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/184816
Date
2013-08-30
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1536]
Abstract
Denne mastergradsoppgaven er en teoretisk betraktning på hvordan estetikk og kunst kan

aktivere og skape kunnskap og innovasjon i virksomhetssammenheng. Den handler om å

finne helheten i delene ved hjelp av sansing i lys av Teori U. Med bakgrunn i min

hovedhypotese for avhandlingen hvor jeg hevder at den menneskelig kunnskap er et

produkt av en synergetik integrering mellom den rasjonelle og emosjonelle tanke, så viser

jeg at denne dynamikk som ligger i mennesket hjerne er overførbar til både

teatermetaforen og kunst som metode i virksomheter. Mastergradsoppgavens vinkling er

sett fra et ledelsesperspektiv, hvor man som ledere, ved hjelp av estetikken og kunsten, kan

aktivere det hele mennesket i virksomhetene. Avhandlingens plattform er Teori U av Otto

Scharmer, og hvor jeg søker å utvide forståelsen av det sansende feltet i U’et. Mitt ståsted

for oppgaven er sosialkonstruktivistisk, jeg benytter et estetisk perspektiv på

organisasjonen så vel som på den menneskelige atferd. Ved at jeg benytter en estetisk

tilnærming, så innebærer det at jeg setter menneskene i virksomheten i fokus: Deres evne

til å sanse og observere. Det som skjer ved at man innlemmer disse menneskelige

kvaliteter inn i organisasjonen, er at de evner til å bryte gjennom å forstyrre den kognitive

og rasjonelle tanke som har styrt virksomhetene i lang tid. Samfunnet er i endring, denne

globale tiden vi er inne i påvirker virksomhetene. Det globale aspektet rommer begrepet

tvetydighet, og begrepet rammer både kunst og virksomheter: For virksomheter er dette et

begrep man helst vil kunne kontrollere – man føler seg ukomfortable fordi det

representerer det motsatte av å ha kontroll, å jobbe mot eksakte mål og detaljerte planer for

prosessen. Samtidig er denne tvetydige tilstand en realitet, virksomheter, og verden for

øvrig må forholde seg til det ukjente. For kunst og kunstnere åpner det tvetydige opp helt

andre kanaler enn hos virksomheter: Det skaper muligheter, nye perspektiver og nye

handlingsmuligheter.
Description
Master's thesis in Change Management
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2013;

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit