Virksomheten – en sosial skulptur, en teoretisk betraktning av hvordan estetiske og kunstneriske virkemidler kan skape et grunnlag for kunnskapsutvikling og innovasjon i virksomheter i lys av Teori U
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/184816Utgivelsesdato
2013-08-30Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
Sammendrag
Denne mastergradsoppgaven er en teoretisk betraktning på hvordan estetikk og kunst kan
aktivere og skape kunnskap og innovasjon i virksomhetssammenheng. Den handler om å
finne helheten i delene ved hjelp av sansing i lys av Teori U. Med bakgrunn i min
hovedhypotese for avhandlingen hvor jeg hevder at den menneskelig kunnskap er et
produkt av en synergetik integrering mellom den rasjonelle og emosjonelle tanke, så viser
jeg at denne dynamikk som ligger i mennesket hjerne er overførbar til både
teatermetaforen og kunst som metode i virksomheter. Mastergradsoppgavens vinkling er
sett fra et ledelsesperspektiv, hvor man som ledere, ved hjelp av estetikken og kunsten, kan
aktivere det hele mennesket i virksomhetene. Avhandlingens plattform er Teori U av Otto
Scharmer, og hvor jeg søker å utvide forståelsen av det sansende feltet i U’et. Mitt ståsted
for oppgaven er sosialkonstruktivistisk, jeg benytter et estetisk perspektiv på
organisasjonen så vel som på den menneskelige atferd. Ved at jeg benytter en estetisk
tilnærming, så innebærer det at jeg setter menneskene i virksomheten i fokus: Deres evne
til å sanse og observere. Det som skjer ved at man innlemmer disse menneskelige
kvaliteter inn i organisasjonen, er at de evner til å bryte gjennom å forstyrre den kognitive
og rasjonelle tanke som har styrt virksomhetene i lang tid. Samfunnet er i endring, denne
globale tiden vi er inne i påvirker virksomhetene. Det globale aspektet rommer begrepet
tvetydighet, og begrepet rammer både kunst og virksomheter: For virksomheter er dette et
begrep man helst vil kunne kontrollere – man føler seg ukomfortable fordi det
representerer det motsatte av å ha kontroll, å jobbe mot eksakte mål og detaljerte planer for
prosessen. Samtidig er denne tvetydige tilstand en realitet, virksomheter, og verden for
øvrig må forholde seg til det ukjente. For kunst og kunstnere åpner det tvetydige opp helt
andre kanaler enn hos virksomheter: Det skaper muligheter, nye perspektiver og nye
handlingsmuligheter.
Beskrivelse
Master's thesis in Change Management