Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDavidsen, Tone Lønseth
dc.date.accessioned2013-11-14T15:24:41Z
dc.date.available2013-11-14T15:24:41Z
dc.date.issued2013-07-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/184820
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementno_NO
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å bidra med et endringsforslag til NOV – Stavanger knyttet opp mot deres rekrutteringskommunikasjon. Ingeniører er en mangelvare, og det er flere olje- og gass relaterte virksomheter som konkurrerer om å få inn de mest kompetente. NOV - Stavanger skal i løpet av 2013 ansette mellom 100-120 nye medarbeidere, hvorav 80 % er ingeniørstillinger innen ulike felt. Arbeidsmarkedet i Norge for ingeniører i dag er veldig bra. Det er et høyt antall stillingsannonser innen oljeindustrien der hovedtyngden ligger på ingeniører. Dette er positivt for de med ingeniørbakgrunn, men utfordrende for arbeidsgivere som mangler denne kompetansen. Målet er i den sammenheng å komme med forslag til endringstiltak rundt rekrutteringskommunikasjonen til NOV – Stavanger. Denne studien er tenkt å være et bidrag for NOV – Stavanger til å finne nye markedstiltak som kan øke antall arbeidssøkere på sikt. For at ingeniører skal søke jobb til en gitt virksomhet må en gjerne ha noe som tiltrekker ingeniører til faktisk å søke. En ting er at det er mangel på ingeniører, men man ønsker gjerne i tillegg å ansette ingeniører med den rette kompetansen. Metoden som er brukt er kvalitativ. Det er gjennomført seks semi – strukturerte intervju, fem observasjoner av jobbintervju hos NOV – Stavanger, arbeidssøkerne ble intervjuet etter jobbintervjuet. Videre er det foretatt dokumentanalyse av stillingsannonser. Nitten stillingsannonser fra NOV – Stavanger og seks stillingsannonser fra seks ulike konkurrerende olje og gassvirksomheter i henhold til rekruttering er blitt analysert og sammenlignet. Målet med data analysen er å få en større innsikt i hva som er viktig for arbeidssøkere når det gjelder virksomheters jobbtilbud, herunder hvilken rekrutteringskommunikasjon som er ansett for å være av størst betydning for arbeidssøkeren. Resultatet på studien er et endringsforslag knyttet opp mot stillingsannonsene til NOV – Stavanger. Stillingsannonsene bør endres ved å tilspisses mer enn det de er i dag. Det skal i første omgang utformes tre nye stillingsannonser. Ved stillingsannonsene skal det være en link til en videopresentasjon. Videopresentasjonen skal presentere NOVs virksomhet globalt og lokalt herunder historikk, størrelse og fremtidsplaner. Presentasjon av NOV – Stavanger herunder organisasjonskart, geografisk lokasjon, utstyr og utvikling. Presentasjon av avdelingen og en ansatt med tilnærmet stilling som lyses ut. Her skal det være fokus på en vanlig arbeidsdag. Videopresentasjonen avsluttes med: Vi trives på dypt vann, gjør du?no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2013;
dc.subjectendringsledelseno_NO
dc.subjectrekrutteringskommunikasjonno_NO
dc.subjectmarkedsføringno_NO
dc.subjectjobbtilbudno_NO
dc.subjectrekrutteringno_NO
dc.titleHvordan kan National Oilwell Varco - Stavanger øke sin rekruttering av ingeniører med 10 % gjennom rekrutteringskommunikasjon?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1384]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel