dc.description.abstract | Oppgavens intensjon har vært å studere effekten av mindfulnesskurs i forhold til
stressmestring i et krevende arbeidsliv. Hensikten primært er å finne effekt hos friske
arbeidstakere i aktivt arbeid, for eventuelt å kunne gi implikasjoner mot en av vår tids største
arbeidslivsutfordringer.
Kursintervensjonen bygger på tradisjonen fra Jon Kabat-Zinns stressmestringskonsept og
varte i åtte uker. Informantene deltok på to forskjellige kurs, henholdsvis et halvt og et år i
forkant av intervjutidspunkt.
Formålet med oppgaven var å undersøke hvilke endringsprosesser kursdeltakerne opplevde,
lærte og implementerte, særlig i relasjon til stressmestring.
Metodisk ble semistrukturerte, kvalitative dybdeintervju valgt for empiriske funn. Et
omfattende teoretisk litteratur review er også gjort, for å kunne drøfte, bekrefte, og
dokumentere egne funn. Nye og gamle teoretikere med stor gyldighet i dag, samt rikt tilfang
av studier på mindfulness, var fruktbart i belysning av funn. Ikke minst ble ”The Job
Demands-Resources model” anvendt som utgangspunkt, ikke for krav og kontroll primært,
men for ressursanvendelsen av modellen. Stress og manglende kontroll kan reduseres, ved
støtte fra omgivelsene, samarbeid og fellesskap og slik øke kontroll og redusere stress, mot
mer helsebringende og ressursfremkallende inspirasjon hos individet. Denne tanken ligger
bak den forenklede skissen over prosjektet i kapittel 1. Håpet var at kurset i mindfulness ga
den støtten eller ressursen som skal til for at individets potensial styrkes i en slik grad at stress
reduseres, effektiviteten øker og arbeidsgleden blomstrer. Dette kan betegnes som
hovedresultat.
Transkribert materiell ble tolket og analysert og fem meningskategorier ble resultat:
Alle sluttet å ”multi-taske”, hvilket ga en høyere effektivitet. En ting om gangen.
Grensesetting fremkom tydelig som en styrke de både i arbeid og privatliv profiterte på.
En større ro og tilstedeværelse, med bedre tidsutnyttelse, medførte et bedre og enklere liv i
forhold til stress.
Høyere selvtillit, økt selvaktelse og egenverd, ga også bedre samarbeid med andre, privat og i
jobb. | no_NO |