dc.contributor.author | Sørensen, Therese | |
dc.date.accessioned | 2013-09-11T08:17:13Z | |
dc.date.available | 2013-09-11T08:17:13Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/184852 | |
dc.description | Master's thesis in Change Management | no_NO |
dc.description.abstract | Forskningsarbeidet har til hensikt å gi en dypere forståelse av ledelse innen en kreativ bransje
som fenomen, se etter mønstre i systemer og verktøyer som kan gi kommunikasjonsbyrået
fordeler når det kommer til intern kommunikasjon og samarbeid. Videre belyses det hvordan
ledelse kan ha innvirkning på det kreative miljøet, organisasjonskulturen, i bedriften. For å
undersøke problemstillingen har det blitt gjennomført intervjuer av ledere og ansatte ved to
ulike kommunikasjonsbyråer.
Det er en generell enighet om at det gjenstår mye forskning på kreativitet (Amabile 1988).
Det fører nødvendigvis til at det er noen mangler i forskningen. Målet med studien er å kunne
si noe om hvordan kommunikasjonsbyråer primært, og organisasjoner sekundært, kan
organiseres for å oppnå best mulig vilkår for kreativitet.
Resultatene av studien viser at det er stor samsvar mellom de to byråene i forhold til ledelse
og organisasjonskultur. Funnene avdekker en sterk organisasjonskultur og en god ledelse i
byråene. Studien gir både støtte til og støttes av tidligere studier og teorier om emnet. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2013; | |
dc.subject | endringsledelse | no_NO |
dc.subject | ledelse | no_NO |
dc.subject | organisasjonskultur | no_NO |
dc.subject | kreativitet | no_NO |
dc.subject | innovasjon | no_NO |
dc.title | Ledelse og organisasjonskultur innenfor den kreative bransjen | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 74 | no_NO |