Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSunde, Hege Kristin Kjærvoll
dc.contributor.authorNess, Silje Yvonne
dc.date.accessioned2013-11-15T14:21:51Z
dc.date.available2013-11-15T14:21:51Z
dc.date.issued2013-06-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/184863
dc.descriptionMaster's thesis in Risk Management and societal safetyno_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som utgangspunkt å se på om, og i så tilfelle hvordan, erfaringen gjort på taktisk nivå blir overført til det strategiske nivået i Rogaland politidistrikt. På bakgrunn av de senere års store hendelser i det norske samfunnet, fattet vi interesse for hvordan læringen i politiet ble implementert, og om erfaringen, som er en viktig del av politiets arbeid – ble ivaretatt ved utarbeidelsen av planverk og instrukser. Vi valgte å svare på problemstillingen gjennom kvalitativt design, hvor vi veksler mellom dokumentanalyser og intervju av nøkkelpersoner. Det teoretiske grunnlaget i denne studien er hentet fra forskjellige organisasjonsteorier, og andre relevante teorier. Politiets beredskapssystem, NOU 2012:14, Sønderland-rapporten, Politiets endringsprogram, diverse Stortingsmeldinger, og ulike artikler hentet fra internett, inngår også som teoretisk bakteppe for studien. Det er gjennomført sju intervjuer, hvorav tre respondenter er fra strategisk nivå, mens de resterende fire er fra taktisk nivå. Funnene våre viser at personer på taktisk nivå gjør seg mange nyttige og nødvendige erfaringer i løpet av sin yrkeskarriere. Svakheten ligger i at organisasjonen sliter med å fange opp disse erfaringene og nyttiggjøre seg av dem. En bedre utnyttelse av denne erfaringen kunne sannsynligvis bidratt til bedre organisatorisk læring i politiet. Organisasjonens hierarkiske oppbygning og organisasjonskulturen er med på å prege læringsmiljøet. Veien mellom de ulike nivåene føles lang for dem som besitter den operative erfaringen. I tillegg mangler man rutiner og systemer for å overføre erfaringen mellom nivåene. Kulturen er preget av ledelsesstruktur, instrukser og planverk. Planverk og instrukser kan muligens sees som et ledd i å beskytte lederne på strategisk nivå hvis noe først rammer en. Samtidig bidrar alle instrukser og planverk til et innskrenket handlingsrom i forhold til beslutningstaking på taktisk nivå. Konklusjonen vår utelukker ikke at det finnes erfaringsoverføring mellom de ulike nivåene i politiet. Det finnes likevel en del barrierer å bryte seg gjennom, før en virkelig kan nyttiggjøre seg all den erfaringen som finnes i politietaten på en konstruktiv måte som vil komme alle nivåene til gode. Per dags dato blir ikke erfaringen og kunnskapen som taktisk nivå besitter anvendt i tilstrekkelig grad ved utarbeidelse av planverk og instrukser. Det synes ikke å eksistere en felles forståelse mellom det taktiske og strategiske nivået i politiet omkring den virkeligheten organisasjonen befinner seg i. V Samtlige respondenter pekte likevel på noen store hindre som de betraktet som utfordringer i forbindelse med erfaringsoverføringen. Mangel på et systematisk rapporteringssystem som ivaretar den erfaringen som blir gjort, var et av de viktigste funnene vi gjorde. Andre viktige funn pekte mot ledelsesstrukturen som en latent barriere for kulturendring og overføring av erfaring. Samtlige viste til at det er for langt mellom taktisk og strategisk nivå. Flere av respondentene mente også at kulturen for å skrive rapporter om uønskede hendelser eller avvik, er stort sett fraværende. Viljen er til stede, men organisasjonskulturen oppfordrer ikke til skriving av denne type rapport. Derav er dette nærmest blitt en allmenngyldig ”opplest og vedtatt” sak, som har ført til en ukultur ved at politibetjentene unnlater å rapportere om slike hendelser. Ingen etterspør dette, ei heller er det et krav om å føre denne typen rapport. Det er med andre ord personavhengig, og basert på frivillighet. Noe som leder frem til et annet viktig funn, idet taktisk nivå etterspør krav og pålegg fra politiets ledelse ved for eksempel kompetanseheving og rapporteringskultur. De savnet noe å vurderes opp mot, og tilbakemeldinger på om det de gjør er riktig i forhold til ledelsens strategi og mål. Per i dag virker det som om det er mangel på åpenhet og informasjonsflyt mellom nivåene, noe som fører til en viss grad av usikkerhet blant mange av de ansatte.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2013;
dc.subjectsamfunnssikkerhetno_NO
dc.subjectpolitino_NO
dc.subjecterfaringsoverføringno_NO
dc.subjectorganisasjonskulturno_NO
dc.subjectorganisasjonslæringno_NO
dc.subjectlæringssirkelno_NO
dc.subjectbarriererno_NO
dc.titleErfaringsoverføring i politiet - barrierer og muligheter?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel