Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRise, Elisabeth
dc.date.accessioned2014-01-07T14:49:06Z
dc.date.available2014-01-07T14:49:06Z
dc.date.issued2013-10-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/184871
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and societal safetyno_NO
dc.description.abstractEn av konklusjonene i 22. juli kommisjonens rapport var at evnen til å erkjenne risiko og lære av øvelser har vært for liten. Læringspunkter har gjentatte ganger kommet opp og identifisert sårbare områder, men det er likevel ikke erkjent konsekvensene av ikke å gjøre noe. I denne oppgaven er problemstillingen å se på om Justis- og beredskapsdepartementet (JD) er en lærende organisasjon med utgangspunkt i rollen JD har som lederdepartement i sivile nasjonale kriser. Rollen krever at de lærer av egne og andres feil, går foran og viser vei i lærings- og endringsprosessen. For å imøtekomme dette må JD følge opp kravet i egen kompetansestrategi; hvor ledere og medarbeidere har et ansvar for å sikre nettverk, arenaer og møteplasser for kompetanseoverføring og skape en kultur der kunnskapsdeling oppmuntres, og belønnes. Læring er en langsiktig og dynamisk prosess. Den går i sirkel og slutter aldri, en kan alltid utvikle seg. Læring handler om kunnskap og hvordan denne forvaltes; først og fremst av den enkelte ansatte, men også i organisasjonen. Skal kunnskapen ha en verdi og sikre god krisehåndtering, må den deles slik at det kollektive miljøet kan nyte godt av den og videreføre den på en lik måte slik at organisasjonen får fordel av den. Når kunnskap omsettes i et handlingsmønster som er kjent av alle, først da foregår det læring i organisasjonen som helhet. Læring kan videreføres av den enkelte gjennom utdanning og erfaring, men den kan også skapes gjennom evaluering av øvelser og hendelser. En god evaluering legger grunnlaget for den videre læringen. Læringspunktene som fremkommer i evalueringen må settes inn i en plan for oppfølging og ansvaret for hvert punkt må fordeles. For å erkjenne risikoen og lære av øvelser må et helhetlig system forankres slik at endringene blir hensiktsmessige og varige. JD har vært gjennom en svært spesiell periode siden 22.7, med lederskifter, omorganisering og hard kritikk av både seg selv og underliggende etater. Det har vært nødvendig å endre på både struktur og tenkemåte. JD er ikke en lærende organisasjon all den tid de opplever at tidligere læringspunkter kommer igjen. De tiltakene og endringene departementet har iverksatt den siste tiden, viser likevel at de tar viktige steg på veien til å bli en lærende organisasjon. Det er iverksatt tiltak i læringspunktene som er funnet gjentatte ganger tidligere og det helhetlige systemet for dobbeltkretslæring er i en oppstartsfase. Utfordringen til JD blir å følge opp tiltakene med dokumentasjon og implementering slik at tiltaket ved neste korsvei fungerer.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2013;
dc.subjectlæringno_NO
dc.subjectsikkerhetsledelseno_NO
dc.subjectrisikostyringno_NO
dc.subject22. juli-rapportenno_NO
dc.subjecterfaringsoverføringno_NO
dc.titleEr Justis- og beredskapsdepartementet en lærende organisasjon?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel