dc.description.abstract | Teamet for denne oppgaven er trafikksikkerhet. Antall personer som blir drept i trafikken i Norge i dag er på et svært lavt nivå, sett i forhold til antall innbyggere og antall kjøretøy på veien/antall kjørte km pr enhet. Tallet er likevel for høyt, for et tap av menneskeliv rammer menneskene omkring, i tillegg til å føre med seg samfunnsmessige kostnader.
Ungdomsulykker utgjør om lag 25 % av de omkomne i trafikken. Samtidig utgjør personer mellom 16 og 24 år kun omlag 14 % av den totale befolkningen, og omlag 7 % av selve trafikkmassen. Det har de siste årene vært en gjennomsnittlig jevn nedgang i ulykker generelt, og i ungdomsgruppen spesielt. Problemstillingen ble derfor formulert ut ifra dette, og målet ble å finne ut mulige årsaker til denne reduksjonen, samt å se om det er mulighet for ytterligere å kunne redusere antallet omkomne i denne aldersgruppen.
Oppgaven konkluderer med at det kan ha skjedd en holdning- og atferdsendring hos ungdommer, i retning av at det kan virke som om ungdom er blitt flinkere til å si ifra når de opplever risikofylte situasjoner. Dette kan gjerne forklares gjennom holdningsskapende og atferdsmodifiserende kampanjer. Det generelt økte fokuset på trafikksikkerhetsarbeid, gjennom bruk av kampanjer, utbygging og forbedring av veinettet, i tillegg til sikrere biler, kan sammen være med på å forklare reduksjonen i omkomne i ungdomsgruppen.
For en ytterligere reduksjon er det viktig å fortsette å arbeide med de nevnte fokusområdene. Det bør også rettes en innsats mot foreldregruppen. Kan en få foreldre til å overføre en positiv holdning og atferd til barna, så vil det være et viktig trekk. Å få samfunnsmessige instanser til å se mer på samfunnsøkonomiske gevinster ved forebyggingsarbeid, vil også kunne bidra til økt trafikksikkerhet. Økte budsjett i trafikksikkerhetsarbeidet, vil kunne åpne opp for en enda større innsats i de ulike organisasjoners arbeid for å redusere ulykker og skader i trafikken. | no_NO |