Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaaland, Joakim Jiri
dc.date.accessioned2011-12-08T09:23:10Z
dc.date.available2011-12-08T09:23:10Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185017
dc.descriptionMaster's thesis in Social workno_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven er en begrepsorientert litteraturstudie av innholdet i dannelsesbegrepet, og hvilken relevans dette har i sosialpedagogisk sammenheng. I undersøkelsen min av dannelsesbegrepet tar jeg utgangspunkt i det tyske Bildungsbegrepet, slik det ble brukt av Wilhelm von Humboldt på slutten av 1700-tallet, før jeg ser hvordan begrepet oppfattes i nyere tid. Jeg undersøker også sosialpedagogikk som begrep, hvor jeg tar for meg både nyere tids forståelse og begrepets opprinnelse. Her vektlegges den tyske tradisjonen og Paul Natorps tanker. Hovedfokuset gjennom oppgaven er å utforske hvordan dannelse og sosialpedagogikk forstår forholdet mellom individ og fellesskap. Sentrale tema jeg tar opp i denne forbindelse er individets utviklingsmuligheter, fellesskapets betydning for individets utvikling og vår delaktighet i utviklingen av fellesskapet, samfunnets inkluderings -og ekskluderingsmekanismer, fellesskapets forventninger til og påvirkning av individets atferd, holdninger og verdier, og balansen mellom frihet og kontroll i oppdragelse. For å bedre se sammenhengen mellom dannelse og sosialpedagogikk undersøker jeg oppdragelsesbegrepet, både med tanke på målsetning og valg av midler. I sosialpedagogisk perspektiv legger oppdragelsen vekt på at individet skal bli en del av, og bidra til utviklingen av, samfunnet. I denne sammenheng er dannelse relevant for å undersøke hvordan dette kan gjøres uten at individet blir styrt utenfra, av samfunnets eller oppdragerens interesser. Her vektlegges selvstendiggjøring og selvvirksomhet, hvor hver enkelt aktivt bidrar i sin selv-dannelse. Sentralt i dannelsesperspektivet er et helhetlig syn, hvor individets ulike sider likestilles.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity og Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IS/2011;
dc.subjectsosialpedagogikkno_NO
dc.subjectoppdragelseno_NO
dc.subjectBildungno_NO
dc.subjectdannelseno_NO
dc.subjectsosialt arbeidno_NO
dc.titleSosialpedagogikk og dannelseno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social work: 360no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel