Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBreive, Ove Andres
dc.date.accessioned2011-10-28T07:59:09Z
dc.date.available2011-10-28T07:59:09Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185031
dc.descriptionMaster's thesis in Social workno_NO
dc.description.abstractMotivasjonen for å skrive denne oppgaven har sitt opphav i en nysgjerrighet på hva samfunnet krever av innvandrere. Ved å studere sosiologisk systemteori (samlende samfunnsteori) finner vi sosiale systemer som fremmer krav til mennesker. Dermed har vi problemstillingen: Integrasjon og inklusjon – en sondring i systemteori og samfunnets krav til innvandrere. Talcott Parsons’ arbeider utgjør vår første samlende teori på samfunnet. Her finner vi ut at integrasjon er avgjørende for samfunnets videre eksistens. Med dette drøfter vi integrasjon av innvandrere. Her avdekker vi at integrasjon handler om sosiale systemers evne til å motivere deres medlemmer til å slutte seg til felles målsettinger. Videre må de sosiale systemene også integreres mot et kulturelt system som posisjonerer seg øverst i samfunnshierarkiet. Det kulturelle systemet angir samfunnsbærende verdier og normer som alle samfunnets bestanddeler må innrette seg etter. Således oppfatter denne systemteorien innvandrere som en risiko mot samfunnets harmoni. Det kan oppsummeres slik fordi en innvandrer gjennom sin oppvekst vil ha lært å rette seg mot samfunnsbærende verdier og normer som gjelder for et annet samfunn. Dermed avdekker vi at denne teorien en pådriver for sosial kontroll som er samfunnets kontrollmekanisme hva angår atferd. Vår andre samlende samfunnsteori, som også utfordrer den første, kommer fra Niklas Luhmanns arbeider. I denne teorien finner vi at inklusjon beskriver personer som deltar i sosiale systemer. Vi drøfter så inklusjon av innvandrere. Her møter vi oppfatninger som kan være vanskelige å anerkjenne, eksempelvis at samfunnet bare kan forstås som globalt og at alle mennesker i utgangspunktet befinner seg utenfor de sosiale systemene. Men ved å gi de vanskelige oppfatningene en sjanse blir det fort tydelig hva svaret er på problemstillingen; samfunnet krever intet av innvandrere. Organisasjoner derimot fremmer mange og ulike krav til sine medlemmer. Medlemmer som ikke retter seg etter kravene mister sitt medlemskap og kan lett erstattes. Dermed omhandler drøftingen hva som fremmer inklusjon, hvordan innvandrere og mennesker generelt best kan foreberede seg. Utdanningsorganisasjoner som barnehage, skole, voksenopplæring, høyskole og universitet har sin primærvirksomhet i å forberede personer til inklusjon. Vi oppsummerer hele teksten med noen refleksjoner på systemteoriene og nøkkelbegrepene integrasjon og inklusjon, samt mulighetene for å måle dette i befolkningen i en undersøkelse.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity og Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IS/2011;
dc.subjectsosialt arbeidno_NO
dc.subjectfunksjonalismeno_NO
dc.subjectfunksjonell differensieringno_NO
dc.subjecttalcott parsonsno_NO
dc.subjectniklas luhmannno_NO
dc.subjectsystemteorino_NO
dc.subjectsamfunnsteorino_NO
dc.subjectintegrasjonno_NO
dc.subjectinklusjonno_NO
dc.subjectinnvandringno_NO
dc.titleIntegrasjon og inklusjon - en sondring i systemteori og samfunnets krav til innvandrere.no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social work: 360no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel