Browsing Faculty of Arts and Education by Title
Now showing items 1983-2002 of 3085
-
Mobbing i skolen - En kvalitativ studie om skolens plan for et trygt og godt skolemiljø
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)I Norge har elevene en rett til et trygt og godt skolemiljø, og i 2017 ble det lovfestet nulltoleranse for mobbing. Det ble dessuten innført en aktivitetsplikt for å gripe inn. Dersom foreldrene ikke var fornøyde med skolens ... -
Mobbing i videregående skole : en analyse av fem norske undersøkelser
(Journal article, 2006)Gjennom Manifest mot mobbing har det vært rettet mye oppmerksomhet mot kartlegging, forebygging og håndtering av mobbing i skolen, spesielt grunnskolen. I denne artikkelen presenteres hovedfunn fra analysen av fem norske ... -
Mobbing og klasseledelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-13)Utgangspunktet for denne studien var å undersøke om det fantes en relasjon mellom autoritativ klasseledelse og det å bli utsatt for mobbing og å mobbe andre. For å besvare dette forskningsspørsmålet, ble det det valgt ... -
Mobbing og utvikling av traumesymptomer. En kvalitativ undersøkelse av lærernes kjennskap til sammenhengen mellom mobbing og traumesymptomer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven ble utformet med bakgrunn i at mobbing er en kjent utfordring for de fleste skoler. Om lag 6,8 % av elever på mellomtrinnet, og 5,4 % på ungdomstrinnet rapporterer om å bli mobbet (Roland, Bru, Midthassel ... -
Mobilen blir allemannseie
(Bachelor thesis, 2023)Oppgaven tar for seg GSM teknologien i Norge, i fra den ble innført i 1993 og ut tiåret. Problemstillingen i oppgaven er "Hvordan påvirket innføringen av GSM teknologien telefonbransjen fra den kom i 1993 og ut tiåret, og ... -
A Model of the Home Literacy Environment and Family Risk of Reading Difficulty in Relation to Children’s Preschool Emergent Literacy
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study extends the research on the preschool home literacy environment (HLE) in the context of the family risk (FR) of reading disability (RD) by examining a multiple-deficit model of RD. A total of 1171 six-year-old ... -
Modeling Heritage Language Phonetics and Phonology: Toward an Integrated Multilingual Sound System
(Peer reviewed; Journal article, 2021-12)Although heritage language phonology is often argued to be fairly stable, heritage language speakers often sound noticeably different from both monolinguals and second-language learners. In order to model these types of ... -
The Moderating Effect of Gender Equality and Other Factors on PISA and Education Policy
(Peer reviewed; Journal article, 2021-01)Globalisation and policy transfer in education make it incumbent upon decision makers to prioritise among competing policy options, select policy initiatives that are appropriate for their national contexts, and understand ... -
Monolingual comparative normativity in bilingualism research is out of “control”: Arguments and alternatives
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Herein, we contextualize, problematize, and offer some insights for moving beyond the problem of monolingual comparative normativity in (psycho) linguistic research on bilingualism. We argue that, in the vast majority of ... -
Moral disengagement and bullying: Sex and age trends among Swedish students
(Peer reviewed; Journal article, 2023-04)Despite the fact that bullying has been consistently linked to moral disengagement among schoolchildren, research that distinguishes among the four loci of moral disengagement (cognitive restructuring, minimizing one’s ... -
Mot eit moderne norskfag : ein studie i norskfagets tekstomgrep
(PhD thesis UiS;152, Doctoral thesis, 2012-03-27) -
Mot mer inkluderende barnehage
(Bachelor thesis, 2023) -
Mothers' Perception about Mediated Learning Strategies Used in the Home Environment for Supporting the Transfer Ability in Children with Down Syndrome: An Exploratory Investigation.
(Peer reviewed; Journal article, 2022-05)Down syndrome (DS) is the most identified genetic form of disability. Individuals with DS have cognitive and linguistic impairments that vary from severe to mild, although they may show strengths in imitation, social ... -
Motivasjon for kroppsøving – En undersøkelse av elever på yrkesfag & studiespesialisering.
(Master thesis, 2023)Kroppsøving er et fag som skal stimulere til livslang bevegelsesglede, og vi ser at majoriteten av 15-åringer i Norge ikke opprettholder anbefalingene om daglig fysisk aktivitet (Steene-Johannessen et al., 2019), og det ... -
Motivasjon i arbeidsmiljø
(Bachelor thesis, 2022) -
Motivasjon i diskgolf
(Master thesis, 2022)De siste årene har idretten diskgolf hatt en enorm utvikling, både i spillere som har startet å spille og baner som er bygget. Det er en relativt ny idrett som er lavterskel og krever lite for å delta. Hva er bakgrunnen ... -
Motivasjon i kroppsøvingsfaget hos jenter ved videregående skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-12)Denne studien har sett på jenters motivasjon i kroppsøvingsfaget. Hensikten med studien har vært å se på hvordan jenter ved videregående skole opplever kroppsøvingsfaget, hva som motiverer dem i faget og eventuelle årsaker ... -
Motivation for Reading within the First Year of Formal Reading Instruction
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-05)The present thesis empirically and theoretically explores motivation for reading in Norwegian first-graders during their first year of formal reading instruction (N = 1,141). Early motivation for reading is conceptualized ... -
Motivational strategies with particular emphasis on writing when teaching English in Norwegian schools
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-12)The given thesis is a study of motivational strategies used by teachers when teaching English Writing in an upper secondary school in Norway. Writing is an important part of L2 learning, the skill that is complicated and ... -
Motivene bak symbolene: En pentadisk analyse av endringer i motiver i et utvalg av amerikanske presidenters innsettelsestaler fra 1945 til i dag.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-20)Kenneth Burke påpekte at «der de finnes retorikk, finnes det overtalelse, og der det finnes overtalelse finnes det mening». Min masteroppgave tar for seg en retorisk studie av endringer i motiver i et utvalg med amerikanske ...