Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 1965-1984 av 3152
-
Med kjøkkenet i fokus: praktiske og ideologiske konsekvenser for husmødre i etterkrigstiden
(Bachelor thesis, 2022)Forandring i kjøkkenets rengjøringsideal. Praktiske og ideologiske konsekvenser for husmødre i etterkrigstiden, 1945 –1970. Bøker fra nasjonalbiblioteket blir brukt for å se på informasjon om temaet på den tiden. -
Medarbeidernes læring gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne studien har jeg hatt fokus på medarbeidernes læring knyttet til prosjektet «Den utviklingsstøttende barnehage», heretter kalt USB, og hvilken betydning USB har for medarbeidernes læring. USB kan beskrives ... -
Mediated learning strategies in families with children with disabilities: a literature review
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The purpose of this literature review is to identify patterns and to discuss key perspectives from empirical studies published from 2000 until 2021 that explore mediated learning strategies in families with children with ... -
Mediedekning og framstilling av kvinne- og herrefotball i Jærbladet i eit historisk perspektiv
(Bachelor thesis, 2022)Ei undersøking av mediedekning og framstilling av kvinne- og herrefotball i Jærbladet i eit historisk perspektiv. Grunnlaget for analysen er Jærbladets digitale arkiv, der eg har studert dei digitaliserte papirutgåvene i ... -
Medvirkning
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven baserer seg på problemstillingen: «hvordan ivaretar barnehagelæreren barns (1-2 år) mulighet for medvirkning?». For å få en beskrivelse av barnehagelærerens tanker om barns medvirkning har jeg brukt ... -
Medvirkning i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Meir enn lesing for kosen - Lærarar sin bruk av Bokslukrprisen som ein del av leseopplæringa på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Føremålet med denne studien har vore å undersøkje korleis Foreningen!les sin Bokslukarpris bidreg til leseopplæring på mellomtrinnet. Masteroppgåva svarer på kva slags tilnærming til lesing av skjønnlitteratur nettressursen ... -
«Mellom bakkar og berg ut mot havet» - En sosiolingvistisk undersøkelse av bygdemålet i Åna-Sira.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en sosiolingvistisk undersøkelse av talemålet i Åna-Sira, en bygd plassert midt på grensa mellom Rogaland og Agder. Undersøkelsen baserer seg på opptak av samtaler med et informanter fordelt i tre ... -
Mellom beundring og forakt: En studie av minnekulturen om Knut Hamsun i endring.
(Master thesis, 2023)I sine yngre dager var Knut Hamsun kjent som «Norges store sønn», i sine eldre dager var han kjent som «landssvikeren» og «fascisten». Siden da har spørsmålet og debatten om hvordan man skal minnes Knut Hamsun hyppig dukket ... -
Mellom hage og himmel: en utforskning av miljøets tilstedeværelse i fem islandske bispesagaer
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven undersøker hvilken tilstedeværelse miljøet har i fem islandske bispesagaer, i den hensikt å belyse aspekter ved forholdet mellom de norrøne islendingene og det islandske miljøet. For å gjøre denne analysen ... -
Mellom Linjene : om sammenhengen mellom språk og sosial fungering hos små barn
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Forskning viser at det er en sammenheng mellom språk og atferd. Språklige vansker assosieres i utstrakt grad med blant annet atferdsproblematikk og svak sosial kompetanse (Rice, Sell, & Hadley, 1991). Ut fra dette har ... -
Mellom saga og historieverk : analyse av historisk oversiktsverk og deres fremstilling av kvinnerollen i vikingtid.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-21)Oppgaven handler om hvordan historien om kvinner i vikingtiden har vært fremstilt i utvalgte oversiktsverk, med fokus på historikernes valg av tema og hvilke implikasjoner fremstillingene har for folk og samfunnet. -
“Mellom skyttergravene så var det noe som ble kalt ingenmannsland” – En casestudie som undersøker om elever får økt motivasjon og utvikler historisk tenkning, ved bruk av videospillet Valiant Hearts
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-18)Formålet med masteroppgaven er å finne ut i hvilken grad bruken av det historiske videospillet Valiant Hearts gir økt motivasjon og utvikle historisk tenkning hos elever. Forskningsprosjektet er gjennomført i en 9.klasse ... -
Mellomrom, rørsle og nærvær. Ei romleg lesing av Hanne Ørstaviks roman Hyenene (2012)
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05-15)I masteroppgåva gjer eg ei romleg nærlesing av Hanne Ørstaviks roman Hyenene (2012). Utgangspunktet for den romlege lesinga er å sjå korleis hovudpersonen Siv definerer seg sjølv med utgangspunkt i den romlege dimensjonen ... -
Mellomtrinnslærarar sin bruk av videorespons på tekst i norskfaget. «Eg fekk sagt mykje meir enn det eg hadde orka å skriva til elevane»
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-10)Det er forventa av lærarar at dei nyttar varierte former for vurdering av elevane si læring i digitale omgivnader på måtar som bidreg til å utvikla elevane si læringslyst, læringsstrategiar og kompetanse til å læra. ... -
Memories of Moses: A survey through genres
(Journal article; Peer reviewed, 2017)During the last few decades an increasing number of biblical scholars have turned to memory studies in their analyses of texts. The figure of Moses is one of the topics discussed, yet so far the studies have not sufficiently ... -
Memory and Ishiguro’s musical method in Never Let Me Go
(Bachelor thesis, 2021)I would argue that Ishiguro’s musical method is an overlooked element in making Never Let Me Go” affect the readers’ feelings and empathy, and through using musical theory, I have found that his past as a musician and ... -
Men hva kan PPT bidra med da? En sånn språktest eller?: Tiltaksutvikling og kompetanseheving gjennom samarbeid om elevsaker i ressursteam
(Master thesis, 2023)Denne studien har undersøkt tverrfaglig samarbeid i Skolenes ressursteam i Stavanger kommune. Dette samarbeidet skal gi skolene økt tilgang til støtte fra hjelpetjenestene og bidra til pedagogisk kvalitet og kompetanse i ... -
Meningsskaping gjennom dialog og refleksjon : personalveiledning i to barnehager
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Emnet for denne studien er personalveiledning i barnehagen med vekt på formell veiledning. Problemstillingen er: Hvordan praktiserer barnehagen personalveiledning, og hvordan kan kvaliteten i veiledningen styrkes? Temaet ...