Browsing Faculty of Arts and Education by Subject "lesevansker"
Now showing items 1-9 of 9
-
4. klasse elevers holdninger og selvoppfatning i lesing - En sammenligning av elever med adekvate avkodingsferdigheter med henholdsvis høy og lav leseforståelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Hensikten med denne kvantitative oppgaven har vært å få en bedre forståelse av diagnosen ”spesifikke leseforståelsesvansker”. For elever som har denne diagnosen, så innebærer det at de mestrer å avkode men har vansker med ... -
Children with and without Family Risk of Reading Difficulties: Emergent literacy, home literacy environment at onset of formal reading instruction, and literacy skills after two years of schooling
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-06)Having a parent with reading difficulties, known as family risk, puts a child at high risk of impaired emergent literacy before the onset of reading instruction, and later reading difficulties at school. Another line of ... -
I hvilken grad gir individuelle opplæringsplaner i norsk til elever med store lesevansker grunnlag for vurdering av framgang i leseferdighet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Lesing er en av de grunnleggende ferdighetene elever skal tilegne seg på skolen, men dette går ikke like lett for alle. Elever som ikke har tilstrekkelig utbytte av den ordinære opplæringen, har rett på spesialundervisning, ... -
Longitudinal associations between poor reading skills, bullying and victimization across the transition from elementary to middle school
(Peer reviewed; Journal article, 2021-03)Students with poor reading skills and reading difficulties (RDs) are at elevated risk for bullying involvement in elementary school, but it is not known whether they are at risk also later in adolescence. This study ... -
Motivation for Reading within the First Year of Formal Reading Instruction
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-05)The present thesis empirically and theoretically explores motivation for reading in Norwegian first-graders during their first year of formal reading instruction (N = 1,141). Early motivation for reading is conceptualized ... -
Når skal varselklokkene ringe? - en undersøkelse av hva som predikerer utfordringer med ordlesing og staving på første trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Utgangspunktet for studien var tidlig innsats. Det ble undersøkt det er mulig å predikere hvilke elever som står i fare for å havne under bekymringsgrensen på ordlesing og staving på «Kartleggingsprøven i lesing», med ... -
Relations between reading skill level in fifth grade and functional language skills at toddler age
(Peer reviewed; Journal article, 2022-03)This retrospective study, undertaken in Norway, examines how reading skills level in 851 fifth graders are related to how the children used their language skills in play and everyday activities as toddlers. Data were ... -
Tidlig identifisering - er det nok? Læreres erfaringer knyttet til å få identifisert elever som kan være i faresonen for å utvikle lesevansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Målet med studien var å undersøke hvordan lærere som i starten av 1. trinn fikk vite om de hadde elever i klassen som kunne være i faresonen for å utvikle lesevansker opplevde situasjonen, og hva de vektla i undervisningen ... -
Tidlig innsats: Faktorer lærere vektlegger når de blir bedt om å vurdere hvem som kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker i starten av 1. trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-11-20)Sammendrag Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke faktorer lærere vektlegger når de blir bedt om å vurdere hvorvidt elever i starten av 1.trinn kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Videre ...