Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 1068-1087 av 3063
-
Helsesykepleiere og læreres erfaring ved bruk av læringsressursen "Jeg vet"
(Master thesis, 2022)Læringsressursen «Jeg Vet» er utviklet av Barne, ungdoms- og familiedirektoratet i samarbeid med Utdannings- og helsedirektoratet samt. salaby.no. Den er bygget som en læringsplattform rundt hovedtemaene mobbing, vold og ... -
Herlighet uten kors? «Trosbevegelsens» grunnlagstenkning i lys av Martin Luthers theologia crucis
(Journal article; Peer reviewed, 2010)During the last three or four decades the so-called «Faith Movement» has made great success in many Christian areas of the world. Traditional churches have been influenced by the «power» of this movement, and a lot of new ... -
Hero or Villain: A Comparative Study of Alan Moore and Dave Gibbon’s Watchmen (1987), Christopher Nolan’s The Dark Knight (2008), and Anthony and Joe Russo’s Avengers: Endgame (2019)
(Master thesis, 2022)This thesis is a comparative analysis of Christopher Nolan’s The Dark Knight (2008), Anthony and Joe Russo’s Avengers: Endgame (2019), and Alan Moore and Dave Gibbon’s graphic novel Watchmen (1987) which aims to investigate ... -
Heuristiske tilnærminger og kognitive krav i lærebøker laget for faget Matematikk 1T
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærebøker i matematikk legger til rette for utforsking og problemløsing, slik at elever får flere muligheter for læring slik fagfornyelsen, LK20, krever. For å svare på ... -
Higher-Order Thinking in Early Childhood Education and Care: Mediating young children's higher-order thinking skills. The role of mathematics, coding toys and educators
(PhD thesis UiS;745, Doctoral thesis, 2024-02-23)Background: Higher-order thinking skills are those skills that allow children to not only acquire but also to process knowledge as they prepare to meet the challenges posed by the 21st century. Research to date has highlighted ... -
Hiphops dialektikk - hiphop sin rolle som et ideologisk forum for svart amerikansk kultur fra 1987 til 2022
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker det ideologiske skiftet fra svart marxisme til svart kapitalisme som uttrykket i hiphopkultur fra 1987 til 2022. Problemstillingen lyder som følger: Hvilken rolle har hiphop spilt i den ideologiske ... -
Histopriography and the Empire: A Historiographical Analysis
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-08-31)Abstract Historiography “The History of History”. This study aims to explore how historical works is influenced by historiographical traditions and concepts. In order to explore this, two empirical works were selected ... -
Historie i tekst, bilde og sekvens: en komparativ undersøkelse av Holocaust i tegneserier.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-11-27)Historier om fortiden finnes overalt, og vi møter dem daglig. Noen fortellinger beriker, andre problematiserer og klargjør. Noen liker vi, noen liker vi ikke. Noen forstår vi lekende lett, andre blir satt til side for å ... -
«Historie med fiktive figurer og overdrevne fremstillinger» - En casestudie som undersøker undervisningspotensialet i bruken av animerte propagandafilmer fra andre verdenskrig i historieundervisningen på ungdomsskolen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)Formålet med denne masteroppgaven er å belyse hvilket undervisningspotensial som ligger i bruken av animerte propagandafilmer i historieundervisning på ungdomsskolen. For å få kunnskap om dette har jeg undersøkt hvilket ... -
Historie- og minnebruk i den norske innvandringsdebatten: En studie av historie- og minnebruk i norske aviser i tekster omhandlende innvandring
(Master thesis, 2021)I denne avhandlingen undersøkes det hvordan historie og minner anvendes i den norske innvandringsdebatten, ved å ta utgangspunkt i teorier hentet fra fagtradisjonene minneteori og historiebruk. Oppgavens hovedproblemstilling ... -
Historiebevissthet - En studie av to ungdomsskolelæreres tolkning og operasjonalisering
(Master thesis, 2023)Studiens hensikt er å utforske hvordan historiebevissthet blir tolket og operasjonalisert av samfunnsfagslærere i ungdomsskolen, sett i lys av læreplanen og historiedidaktisk teori. Studien benytter en kvalitativ tilnærming ... -
Historiebevissthet: et overordnet faglig begrep
(Master thesis, 2021)1. august 2020 startet innføringen av den nye læreplanen i samfunnsfag. Formålet med oppgaven er å få en innsikt i hvordan lærerne på ungdomstrinnet forholder seg til begrepet historiebevissthet. Hvilke undervisnings- og ... -
Historiebruk i Geert Maks bok Europa. En reise gjennom det 20.århundret
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2011;, Master thesis, 2011)Jeg finner i undersøkelsen av historiebruk i Maks bok at historien og folks minnefortellinger brukes for å forankre EU som en fredsbevarende struktur og som et kulturelt fellesskap – og et demokratisk prosjekt. I denne ... -
Historiebruk og historiemisbruk: En studie av historiebruken i Anders Behring Breiviks manifest
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05)Denne studien undersøker hvordan fortiden blir brukt og med hvilken hensikt i introduksjonskapittelet og bok 1 av Anders Behring Breiviks manifest «2083 – a European Declaration of Independence». I denne sammenhengen har ... -
Historiebruksanalyse av norske landsmøtetaler
(Master thesis, 2022)Oppgaven er en historiebruksanalyse som gjennom analyse av landsmøtetaler fra Arbeiderpartiet og Høyre, og undersøker hvordan historiebruken i landsmøtetaler har utviklet seg fra etterkrigstiden og frem til i dag for å ... -
Historielæreres bruk av film i konfliktundervisning
(Master thesis, 2022)I 2020 ble det innført en ny læreplan, da også for samfunnsfag. Som et kompetansemål står følgende «vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ... -
Historier om Storåna. En studie av relasjonene mellom Storåna-vassdraget og samfunnet på 1900-tallet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven skal behandle historier om Storåna-vassdraget, et vassdrag som strømmer fra Bråstein og Melshei på sin vei mot havet i Gandsfjorden. Mer spesifikt er det relasjonene mellom Storåna-vassdraget og samfunnet ... -
Historisk empati gjennom arbeid med dataspill. En undersøkelse av et undervisningsopplegg med formål å fremme elevers historiske empati gjennom dataspillet: This War of Mine.
(Master thesis, 2022)Begrepet Historisk empati ble satt inn i læreplanen gjennom fagfornyelsen i 2020, og det satte på mange måter fart på hvilken retning historieundervisningen skulle ta. Det er ikke lenger snakk om detaljfokusert undervisning ... -
Historisk empati i den digitale verden: Hvordan sikter videospillene Svoboda 1945: Liberation og This War of Mine, mot utvikling av historisk empati.
(Master thesis, 2022)I 2020 ble historisk empati en del av den nye læreplanen. Historisk empati er et begrep som forskere har hatt vanskeligheter med å definere. Dette gjør også at det har vært problematisk å vite hvordan lærere kan inkorporere ... -
Historisk empati i en fagfornyet læreplan: En analyse av hvordan filmene Kautokeino-opprøret og Sameblod kan bidra til å utvikle historisk empati
(Bachelor thesis, 2022)En analyse av hvordan filmene "Kautokeino-opprøret" og "Sameblod" kan bidra til å utvikle historisk empati. Denne oppgaven fokuserer på sentrale elementer innenfor historisk empati, som historisk kontekstualisering, ...