• Can we read letters? Reflections on fundamental issues in reading and dyslexia research 

      Tønnessen, Finn Egil; Uppstad, Per Henning (Book, 2015-01)
      Internationally there has been a major increase in activity within reading and dyslexia research over the past three or four decades. This is a reasonable development given that the importance of having good reading ...
    • Children's Understandings of Environmental and Sustainability-related Issues in Kindergartens in Rogaland, Norway, and Queensland, Australia 

      Sageidet, Barbara Maria; Christensen, Mia; Davis, Julie M. (Peer reviewed; Journal article, 2019-05)
      Abstract: This study compared the understandings of environmental and sustainability-related issues of 4- 5-year-old children in kindergartens in Rogaland, Norway, with understandings of similarly-aged peers in kindergartens ...
    • Erfarne læreres arbeid med elever som viser reaktiv aggressiv atferd 

      Bakke, Grete Austrheim (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)
      Denne studiens formål er å utvikle kunnskap om hvordan lærere kan møte elever som viser reaktiv aggressiv atferd, på en forebyggende og dempende måte. Ved å intervjue lærere i spesialskoler som til daglig jobber med denne ...
    • Kartlegging av språk i tidlig alder 

      Halsne, Elly (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-02)
      Studiens tema har vært å sammenligne språkområder i TRAS og ALLE MED for å undersøke om materiellene identifiserer de samme barna. Hensikt med studien: Å vinne innsikt rundt tidlig identifisering av barn med svak ...
    • Krigen, filmen og skolen 

      Sunde, Kjell (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2012;, Master thesis, 2012)
      Kan en bruke spillefilmer for å oppnå mål i kunnskapsløftet i den norske skole? En oppgave som tar for seg filmer fra okkupasjonstiden i Norge og vurderer disse opp imot læreplanen.
    • Labour migrants' decision making in the process of adapting to the Norwegian society 

      Aatland, Liv (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)
      The principal aim of this thesis is to uncover what factors contribute to labour migrants’ decisions of settling, or not settling, in their new country, and reveal what factors influence positively or negatively to the ...
    • Obituary: Norman Francis Blake (1934–2012) 

      Thaisen, Jacob (Journal article, 2013-02)
      ‘‘Norman F. Blake, University of Sheffield’’. Students of English around the world will have come across title pages and article headers with this name and affiliation, for Blake’s academic output was extensive and varied. ...
    • Ola Stemshaug 20/1 1936 – 27/8 2013 

      Særheim, Inge (Journal article, 2013)
      Med Ola Stemshaug er ein av dei fremste representantane for norsk og nordisk namneforsking gått bort. Det faglege interessefeltet hans femnde vidt, noko som ein omfattande vitskapleg og populærvitskapleg produksjon er ...
    • Teaching the Environmental Humanities: International Perspectives and Practices 

      O'Gorman, Emily; Van Dooren, Thom; Münster, Ursula; Adamson, Joni; Mauch, Christof; Sörlin, Sverker; Armiero, Marco; Lindström, Kati; Houston, Donna; Pádua, José Augusto; Rigby, Kate; Jones, Owain; Motion, Judy; Muecke, Stephen; Chang, Chia-Ju; Lu, Shuyuan; Jones, Christopher; Green, Lesley; Matose, Frank; Twidle, Hedley; Schneider-Mayerson, Matthew; Wiggin, Bethany; Jørgensen, Dolly (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      This article provides the first international overview and detailed discussion of teaching in the environmental humanities (EH). It is divided into three parts. The first offers a series of regional overviews: where, when, ...
    • Tekstlesning på skjerm: noen implikasjoner av et digitalt grensesnitt for lesing og forståelse 

      Mangen, Anne; Kristiansen, Marie (Journal article; Peer reviewed, 2013-01)
      Digitale tekster har en rekke egenskaper som gjør dem forskjellige fra trykte tekster, og som kan innvirke på leseforståelsen. Forskning på digital lesing har særlig fokusert på kognitiv belastning ved hypertekst-lesing, ...
    • The impact of Home Language and Home Resources on Reading Achievement in ten-year-olds in Norway, PIRLS 2016 

      Strand, Olaug; Schwippert, Knut (Journal article; Peer reviewed, 2019-04)
      The aim of the current study was to examine the associations between a child’s home language, home resources for learning to read and reading achievement. Whereas the role of a child’s first language in second language ...
    • The prevalence of prescriptivism and pedantry: A mixed method study of descriptive and prescriptive attitudes’ predominance in two British newspapers 

      Mikelsen, Kine Luna (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)
      This thesis is a quantitative and qualitative study of the prevalence of descriptive and prescriptive attitudes in the ​Guardian​ and the ​Telegraph​ articles about linguistics between 2000 and 2019. ​The main inspiration ...
    • Vurdering av ordforståelse 

      Walgermo, Bente Rigmor (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2010;, Master thesis, 2010)
      Hensikten med denne masteroppgaven har vært å utforske hvordan to ulike ordprøver kan gi informasjon om elevers ordkunnskaper. I den ene ordprøven som utvikles og prøves ut, testes elevene i forståelsen av flerbetydningsord ...