Blar i Faculty of Arts and Education på emneord "kontekstualisering"
Viser treff 1-4 av 4
-
Film as a gateway to teaching about slavery through historical empathy: a case study using 12 Years a Slave (McQueen, 2013)
(Peer reviewed; Journal article, 2022-06)We have studied how eliciting historical empathy in a class of 13th grade students through using the film 12 Years a Slave (McQueen, 2013) supported their in-depth understanding of slavery in nineteenth-century USA. ... -
Historisk empati som innfallsvinkel til dybdelæring
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-20)Fagfornyelsen introduserer historisk empati som et kjerneelement i læreplanen i historie, og vil være en sentral del av historieundervisningen fra høsten 2020. Begrepet introduserer til hvordan en kan arbeide med historien ... -
Hvordan forstår og møter lærere endringene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? - hvordan ei gruppe norsklærere på ungdomstrinnet forstår endringene i den nye læreplanen i norskfaget.
(Master thesis, 2020-05-30)Temaet i denne oppgaven er læreplanforståelse. Denne studien hadde til hensikt å undersøke hvordan norsklærere forstår og møter endringene i norskfaget i "Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020". Å arbeide med lokalt ... -
«Jeg trodde samene bare var ute og hadde det kjekt og sånn» - En kvalitativ studie hvor bruken av film og roman sammenlignes som verktøy for å utvikle historisk empati hos grunnskoleelever
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-18)Et av kjerneelementene innen historiefaget i fagfornyelsen LK2020 er historisk empati. Historisk empati gir en innfallsvinkel til historien som kan gi elevene en bedre og dypere forståelse av fortiden. Formålet med dette ...