Now showing items 101-120 of 3067

    • Hvordan jobbe med kjønnslikestilling på stor avdeling? 

      Karoliussen, Solveig (Bachelor thesis, 2024)
      Bacheloroppgaven handler om kjønnslikestilling, hvor jeg undersøker personalets forståelse av begrepet, hvordan de personalet legger til rette for lek med tanke på kjønn og om egne erfaringer spiller inn. Oppgavens ...
    • Inkludering og tidlig innsats i barnehage 

      Dingsør, Fanni (Bachelor thesis, 2024)
      Formålet med denne bacheloroppgaven er å se på hvilke kriterier skal ifølge Stortingsmelding 6 oppfylles for å forbedre inkludering i barnehage. Utgangspunktet for valg av tema var mine egne erfaringer med at tidlig innsats ...
    • Flerkulturelle barn i barnehagen 

      Lund, Ann Cecilie (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloren har jeg sett på hvordan pedagogiske ledere arbeider med flerspråklige barn i barnehage, jeg har fokusert mest på hvordan barna blir inkludert i en barnehagehverdag. For å svare på min problemstilling har ...
    • Grensesetting i barnehagen 

      Sikveland, Trine (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven har sitt grunnlag i problemstillingen «Hvordan foregår grensesetting på stor avdeling i barnehagen?». Jeg gjennomførte et to ukers feltarbeid i min egen barnehage, der jeg tok i bruk deltagende ...
    • Flerspråklighet og kulturelt mangfold 

      Ansel Noor Mohammed; ; Maria Scharpf (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg flerspråklighet og kulturelt mangfold i barnehagen. Problemstilling vi har valgt lyder følger: «Hvordan kan barnehagelærere fremme språkutvikling hos flerspråklige barn med minoritetsbakgrunn, ...
    • Medvirkning 

      Egeland Sundvor Ruth (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven baserer seg på problemstillingen: «hvordan ivaretar barnehagelæreren barns (1-2 år) mulighet for medvirkning?». For å få en beskrivelse av barnehagelærerens tanker om barns medvirkning har jeg brukt ...
    • Rolleleken som språklæringsarena for flerspråklige barn 

      Miriam Nystad (Bachelor thesis, 2024)
      I dette forskningsprosjektet blir det undersøkt hvilke refleksjoner tre barnehagelærere har om flerspråklige barns språklige deltakelse i rollelek. Samfunnet vårt er flerkulturelt, og landets barnehager gjenspeiler dette. ...
    • Inkludering i lek 

      Todnem, Dagmar.; Smalås, May Helen. (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven har vi satt søkelyset på begrepet inkludering, og hva personalet legger i ordet. Vi skal besvare problemstillingen: Hvordan forstår personalet ordet inkludering, og hvordan jobber de med barn som ...
    • Matematikk i hverdagen i barnehagen. 

      Brynjarsdottir, Sara. (Bachelor thesis, 2024)
      Tema for bacheloroppgaven er matematikk i barnehagen. Gjennom min problemstilling: «Hvordan jobber de ansatte med matematikk i barnehagen?» Her ønsket jeg å se nærmere på voksenrollen og hvordan de ansatte velger å arbeide ...
    • Barns eksistensielle undring 

      ; Ask-Kringen, Solveig (Bachelor thesis, 2024)
      Vi mennesker undrer oss. Vi undrer oss om hvem vi er, hvordan vi er, hvorfor vi er og hva som er riktig å gjøre. Denne undringen starter tidlig i livet og er et tilbakevendende tema i barnehagehverdagen. Min bacheloroppgave ...
    • Bærekraftig støy? – En undersøkelse av pedagogers arbeid for et godt lydmiljø i barnehagen. 

      Sjursen, Karina Fagerland (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven undersøker jeg hvordan pedagogiske ledere jobber for å skape et bærekraftig lydmiljø i barnehagen. Gjennom kvalitative forskningsintervju og observasjoner ser jeg på hvordan de pedagogiske lederne jobber ...
    • Hvordan ivaretar personalet i barnehagen risikofylt lek? 

      Scheel, Yannick (Bachelor thesis, 2024)
    • Støttende språkarbeid i barnehagen 

      Paulsen, Karoline Vikås; Hauge, Eirin Meisland (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven har vi tatt for oss følgende problemstilling: Hvilke refleksjoner har fire barnehagepedagoger om bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i utviklingen av flerspråklige barns vokabular ...
    • Musikk og inkludering. På hvilke måter bruker barnehagelærer musikk for å skape inkluderende fellesskap på avdelingen? 

      Galyna Tjentland (Bachelor thesis, 2024)
      I mitt forskningsprosjekt har jeg valgt å fordype meg i tema om musikk og inkludering. Inkludering har vært et rådende utdanningspolitisk prinsipp som er nedfelt i nasjonale styringsdokumenter som barnehageloven og rammeplanen ...
    • Pedagogens rolle i barns dramatisk lek 

      Mensah-Borge Maybelline (Bachelor thesis, 2024)
      Gjennom denne forskningsprosjektet har jeg undret meg hvordan pedagogens rolle påvirke barnas spontane dramatiske lek. Jeg har valgt å bruke en kvalitativ metode for å innhente empiriske data til å belyse oppgaven min. ...
    • Hvordan jobbe med fagområdene i rammeplanen. 

      Llera, Maria Toftegaars (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven er skrevet med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan kan man som barnehagelærer planlegge på en god måte for arbeidet med fagområdene i rammeplanen? Ønsket har vært å finne gode pedagogiske ...
    • Sammenhengen mellom informasjon om kjønn og arbeid med kjønn 

      Abrahamsen, Frida (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven skal jeg belyse problemstillingen: “Hvordan jobber pedagogiske ledere med kjønn på småbarnsavdeling? Hvordan reflekterer de over temaet selv og hvordan legger de til rette for refleksjoner rundt temaet hos ...
    • «Vi skal ha det fint sammen: En undersøkelse av små barns muligheter til medvirkning i barnehagen.» 

      Askeland, L. & Sataøen, S. O. (2013). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst (3. utg.). Oslo: Gyldendal.; Askeland, L. & Sataøen, S. O. (2019). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst (4. utg.). Oslo: Gyldendal.; Bae, B., Eide, B. J., Winger, N., & E., K. A. (2006). Temahefte om barns medvirkning. Oslo: Kunnskapsdepartementet.; Barnehageloven. (2005). Lov om barnehager. Hentet 06.12.2023 fra lovdata.no: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64 - KAPITTEL_1; Dalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode (2, utg.). Universitetsforlaget; Dalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode. Universitetsforlaget; Dallan, O. (2017). Metode og oppgaveskriving (6. utg.). Oslo: Gyldendal,; Dallan, O. (2022). Metode og oppgaveskriving (7. utg.). Oslo: Gyldendal; Haugereid, R.L. (2021). «Vi deler de jo for å få bedre dager»: En kvalitativ studie av barnehagelærerens tanker rundt hvorfor og hvordan man deler i grupper i barnehagen. [Masteroppgave]. Universitetet i Agder.; https://utdanningsforskning.no/artikler/kroppslig-lek-voksenkontakt-og-sosialtlekemonster-i-barnehagen/; Johansson, E. (2013). Små barns læring. Gyldendal akademisk; Kibsgaard, S., & Sandseter, H, E,. (2013). Bevegelseslek i barnekulturen, tradisjoner og kulturelt mangfold. Sandseter, E. B. H., Hagen, T. L., & Moser, T. (Red). Kroppslighet i barnehagen: Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (2utg.). Oslo: Gyldendal akademisk; Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 06.12.2023 fra udir.no: https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan-for-barnehagen-bokml2017.pdf; Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3. utg.). Gyldendal akademisk.; Løkken, G. & Søbstad, F. (2013). Observasjon og intervju i barnehagen (4. utg.). Universitetsforlaget.; Melaas, T. (2013). Blikk for lek i barnehagen. Starte, verne og videreutvikle. Oslo: Kommuneforlaget; Nordli W., & Thormodsæter Schelbred B. M., (2011) Tilstedeværende voksne- medvirkende barn. Kristiansand. Høyskoleforlaget AS- Norwegian Academic press; Nordli, W., & Thormodsæter, B, M, S. (2011). Tilstedeværende voksne- medvirkende barn: Endringsarbeid i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget; Osnes, H., & Skaug, H, N. (2015, 18. september) Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemønster i barnehagen. Hentet fra; Pramling Samuelsson, I., Williams, P. & Sheridan, S. (2015). Stora barngrupper i förskolan relaterat till läroplanens intentioner. nordisk barnehageforskning, 9, 1- 14. https://doi.org/10.7577/nbf.1012; Pramling Samuelsson, I., Williams, P., Sheridan, S. & Hellman, A. (2016). Swedish preschool teachers’ ideas of the ideal preschool group. Journal of early childhood research: ECR, 14(4), 444-460. https://doi.org/10.1177/1476718X14559233; Wadel, C. (2014). Feltarbeid i egen kultur (Rev. Utg. ved Carl Cato Wadel og Otto Laurits Fugelstad). Cappelen Damm.; Wolf, K. D. (2014). Små barns lek og samspill i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget; Wolf, K. D. (2017). I møte med barns spontane lek. Øksnes, M., & Rasmussen, T, H. (Red). Barndom i barnehagen: Lek. Oslo: Cappelen Damm Akademisk; Öhman, M. (2012). Det viktigste er å få leke. Oslo: Pedagogisk Forum; Öhman, M. (2020, 30. oktober). Hva gjør du når barna leker? Barnehageforum.; https://www.barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=6178; Øksnes, M. & Sundsdal, E. (2015). Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. Til forsvar for barns spontane lek, 15 (2), 2.; https://doi.org/10.17585/ntpk.v1.89 (Bachelor thesis, 2024)
      Studien undersøker problemstillingen "Hva kan bidra til at småbarn får medvirke sin hverdag på småbarnsavdelingen?" gjennom observasjoner og feltsamtaler på en barnehageavdeling. Tre ulike lekesituasjoner ble analysert: ...
    • Hvordan kan barnehagelærere støtte og tilrettelegge for estetiske erfaringer i møte med ulike materialer innenfor forming på en 3- 5 års avdeling 

      Øzturk, Eda (Bachelor thesis, 2024)
      I dette forskningsprosjektet har jeg i lys av teori og funn fra to intervjuer med barnehageansatte, prøvd å finne svar på problemstillingen min som er: «Hvordan kan barnehagelærere støtte og tilrettelegge for estetiske ...
    • Utforsking av andrespråksutvikling hos flerspråklige barn 

      Khalil, Jeyana; Alsaleh, Amna (Bachelor thesis, 2024)
      Flerspråklighet er et svært aktuelt tema i dagens samfunn, og derfor er det avgjørende at personalet i barnehagen har kunnskap om hvordan de skal håndtere dette. Det er essensielt at personalet er kjent med ulike ...