Faculty of Arts and Education: Recent submissions
Now showing items 101-120 of 3063
-
Medvirkning
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven baserer seg på problemstillingen: «hvordan ivaretar barnehagelæreren barns (1-2 år) mulighet for medvirkning?». For å få en beskrivelse av barnehagelærerens tanker om barns medvirkning har jeg brukt ... -
Rolleleken som språklæringsarena for flerspråklige barn
(Bachelor thesis, 2024)I dette forskningsprosjektet blir det undersøkt hvilke refleksjoner tre barnehagelærere har om flerspråklige barns språklige deltakelse i rollelek. Samfunnet vårt er flerkulturelt, og landets barnehager gjenspeiler dette. ... -
Inkludering i lek
(Bachelor thesis, 2024)I denne bacheloroppgaven har vi satt søkelyset på begrepet inkludering, og hva personalet legger i ordet. Vi skal besvare problemstillingen: Hvordan forstår personalet ordet inkludering, og hvordan jobber de med barn som ... -
Matematikk i hverdagen i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2024)Tema for bacheloroppgaven er matematikk i barnehagen. Gjennom min problemstilling: «Hvordan jobber de ansatte med matematikk i barnehagen?» Her ønsket jeg å se nærmere på voksenrollen og hvordan de ansatte velger å arbeide ... -
Barns eksistensielle undring
(Bachelor thesis, 2024)Vi mennesker undrer oss. Vi undrer oss om hvem vi er, hvordan vi er, hvorfor vi er og hva som er riktig å gjøre. Denne undringen starter tidlig i livet og er et tilbakevendende tema i barnehagehverdagen. Min bacheloroppgave ... -
Bærekraftig støy? – En undersøkelse av pedagogers arbeid for et godt lydmiljø i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2024)I denne oppgaven undersøker jeg hvordan pedagogiske ledere jobber for å skape et bærekraftig lydmiljø i barnehagen. Gjennom kvalitative forskningsintervju og observasjoner ser jeg på hvordan de pedagogiske lederne jobber ... -
Hvordan ivaretar personalet i barnehagen risikofylt lek?
(Bachelor thesis, 2024) -
Støttende språkarbeid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024)I denne bacheloroppgaven har vi tatt for oss følgende problemstilling: Hvilke refleksjoner har fire barnehagepedagoger om bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i utviklingen av flerspråklige barns vokabular ... -
Musikk og inkludering. På hvilke måter bruker barnehagelærer musikk for å skape inkluderende fellesskap på avdelingen?
(Bachelor thesis, 2024)I mitt forskningsprosjekt har jeg valgt å fordype meg i tema om musikk og inkludering. Inkludering har vært et rådende utdanningspolitisk prinsipp som er nedfelt i nasjonale styringsdokumenter som barnehageloven og rammeplanen ... -
Pedagogens rolle i barns dramatisk lek
(Bachelor thesis, 2024)Gjennom denne forskningsprosjektet har jeg undret meg hvordan pedagogens rolle påvirke barnas spontane dramatiske lek. Jeg har valgt å bruke en kvalitativ metode for å innhente empiriske data til å belyse oppgaven min. ... -
Hvordan jobbe med fagområdene i rammeplanen.
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven er skrevet med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan kan man som barnehagelærer planlegge på en god måte for arbeidet med fagområdene i rammeplanen? Ønsket har vært å finne gode pedagogiske ... -
Sammenhengen mellom informasjon om kjønn og arbeid med kjønn
(Bachelor thesis, 2024)I denne oppgaven skal jeg belyse problemstillingen: “Hvordan jobber pedagogiske ledere med kjønn på småbarnsavdeling? Hvordan reflekterer de over temaet selv og hvordan legger de til rette for refleksjoner rundt temaet hos ... -
«Vi skal ha det fint sammen: En undersøkelse av små barns muligheter til medvirkning i barnehagen.»
(Bachelor thesis, 2024)Studien undersøker problemstillingen "Hva kan bidra til at småbarn får medvirke sin hverdag på småbarnsavdelingen?" gjennom observasjoner og feltsamtaler på en barnehageavdeling. Tre ulike lekesituasjoner ble analysert: ... -
Hvordan kan barnehagelærere støtte og tilrettelegge for estetiske erfaringer i møte med ulike materialer innenfor forming på en 3- 5 års avdeling
(Bachelor thesis, 2024)I dette forskningsprosjektet har jeg i lys av teori og funn fra to intervjuer med barnehageansatte, prøvd å finne svar på problemstillingen min som er: «Hvordan kan barnehagelærere støtte og tilrettelegge for estetiske ... -
Utforsking av andrespråksutvikling hos flerspråklige barn
(Bachelor thesis, 2024)Flerspråklighet er et svært aktuelt tema i dagens samfunn, og derfor er det avgjørende at personalet i barnehagen har kunnskap om hvordan de skal håndtere dette. Det er essensielt at personalet er kjent med ulike ... -
Rommet som et pedagogisk verktøy
(Bachelor thesis, 2024)I oppgaven vår forsker vi på bruken av rommet som et pedagogisk verktøy gjennom problemstillingen «Hvordan bruke rommet som et pedagogisk verktøy for estetisk skapende prosesser gjennom materiell?». I denne empiriske ... -
Økt integrasjon av den økonomiske dimensjonen av bærekraftig utvikling i ESD gjennom bruk av kjøkkenhager
(Bachelor thesis, 2024)Denne oppgaven har som mål å utforske problemstillingen om hvordan barns begynnende forståelse av økonomisk bærekraft kan fremmes gjennom bruk av kjøkkenhager og aktiviteter tilknyttet kjøkkenhager. Det litteratur sier om ... -
Ledelse og felles barnesyn.
(Bachelor thesis, 2024)Hovedfunnene i denne studien er at et felles barnesyn kan oppnås ved å bruke og ha et bevisst forhold til relasjoner, kommunikasjon og refleksjon. Ledelse handler om relasjoner, hvordan du kommuniserer med din personalgruppe ... -
«Hvordan ivaretar barnehagelæreren barns rett til medvirkning gjennom den daglige virksomheten?»
(Bachelor thesis, 2024)I Norge har alle barn rett på tilbud om barnehageplass, og statistikken viser i 2022 at 93,4 prosent av norske barn benytter seg av tilbudet (Statistisk sentralbyrå, 2023, s. 1). Barns medvirkning er et aktuelt begrep som ... -
Fremme av flerspråklige barns språkkompetanse: Barnehagens rolle og strategier.
(Bachelor thesis, 2024)Oppgaven våres er basert på et forskningsintervju som vi hadde i barnehage med som jobber med flerspråkligbarn. Problemstillingen vårt var: «Hvordan tilrettelegger barnehagen for flerspråklige barns språkkompetanse?» Metoden ...