Now showing items 101-120 of 3063

    • Medvirkning 

      Egeland Sundvor Ruth (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven baserer seg på problemstillingen: «hvordan ivaretar barnehagelæreren barns (1-2 år) mulighet for medvirkning?». For å få en beskrivelse av barnehagelærerens tanker om barns medvirkning har jeg brukt ...
    • Rolleleken som språklæringsarena for flerspråklige barn 

      Miriam Nystad (Bachelor thesis, 2024)
      I dette forskningsprosjektet blir det undersøkt hvilke refleksjoner tre barnehagelærere har om flerspråklige barns språklige deltakelse i rollelek. Samfunnet vårt er flerkulturelt, og landets barnehager gjenspeiler dette. ...
    • Inkludering i lek 

      Todnem, Dagmar.; Smalås, May Helen. (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven har vi satt søkelyset på begrepet inkludering, og hva personalet legger i ordet. Vi skal besvare problemstillingen: Hvordan forstår personalet ordet inkludering, og hvordan jobber de med barn som ...
    • Matematikk i hverdagen i barnehagen. 

      Brynjarsdottir, Sara. (Bachelor thesis, 2024)
      Tema for bacheloroppgaven er matematikk i barnehagen. Gjennom min problemstilling: «Hvordan jobber de ansatte med matematikk i barnehagen?» Her ønsket jeg å se nærmere på voksenrollen og hvordan de ansatte velger å arbeide ...
    • Barns eksistensielle undring 

      ; Ask-Kringen, Solveig (Bachelor thesis, 2024)
      Vi mennesker undrer oss. Vi undrer oss om hvem vi er, hvordan vi er, hvorfor vi er og hva som er riktig å gjøre. Denne undringen starter tidlig i livet og er et tilbakevendende tema i barnehagehverdagen. Min bacheloroppgave ...
    • Bærekraftig støy? – En undersøkelse av pedagogers arbeid for et godt lydmiljø i barnehagen. 

      Sjursen, Karina Fagerland (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven undersøker jeg hvordan pedagogiske ledere jobber for å skape et bærekraftig lydmiljø i barnehagen. Gjennom kvalitative forskningsintervju og observasjoner ser jeg på hvordan de pedagogiske lederne jobber ...
    • Hvordan ivaretar personalet i barnehagen risikofylt lek? 

      Scheel, Yannick (Bachelor thesis, 2024)
    • Støttende språkarbeid i barnehagen 

      Paulsen, Karoline Vikås; Hauge, Eirin Meisland (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven har vi tatt for oss følgende problemstilling: Hvilke refleksjoner har fire barnehagepedagoger om bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i utviklingen av flerspråklige barns vokabular ...
    • Musikk og inkludering. På hvilke måter bruker barnehagelærer musikk for å skape inkluderende fellesskap på avdelingen? 

      Galyna Tjentland (Bachelor thesis, 2024)
      I mitt forskningsprosjekt har jeg valgt å fordype meg i tema om musikk og inkludering. Inkludering har vært et rådende utdanningspolitisk prinsipp som er nedfelt i nasjonale styringsdokumenter som barnehageloven og rammeplanen ...
    • Pedagogens rolle i barns dramatisk lek 

      Mensah-Borge Maybelline (Bachelor thesis, 2024)
      Gjennom denne forskningsprosjektet har jeg undret meg hvordan pedagogens rolle påvirke barnas spontane dramatiske lek. Jeg har valgt å bruke en kvalitativ metode for å innhente empiriske data til å belyse oppgaven min. ...
    • Hvordan jobbe med fagområdene i rammeplanen. 

      Llera, Maria Toftegaars (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven er skrevet med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan kan man som barnehagelærer planlegge på en god måte for arbeidet med fagområdene i rammeplanen? Ønsket har vært å finne gode pedagogiske ...
    • Sammenhengen mellom informasjon om kjønn og arbeid med kjønn 

      Abrahamsen, Frida (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven skal jeg belyse problemstillingen: “Hvordan jobber pedagogiske ledere med kjønn på småbarnsavdeling? Hvordan reflekterer de over temaet selv og hvordan legger de til rette for refleksjoner rundt temaet hos ...
    • «Vi skal ha det fint sammen: En undersøkelse av små barns muligheter til medvirkning i barnehagen.» 

      Askeland, L. & Sataøen, S. O. (2013). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst (3. utg.). Oslo: Gyldendal.; Askeland, L. & Sataøen, S. O. (2019). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst (4. utg.). Oslo: Gyldendal.; Bae, B., Eide, B. J., Winger, N., & E., K. A. (2006). Temahefte om barns medvirkning. Oslo: Kunnskapsdepartementet.; Barnehageloven. (2005). Lov om barnehager. Hentet 06.12.2023 fra lovdata.no: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64 - KAPITTEL_1; Dalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode (2, utg.). Universitetsforlaget; Dalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode. Universitetsforlaget; Dallan, O. (2017). Metode og oppgaveskriving (6. utg.). Oslo: Gyldendal,; Dallan, O. (2022). Metode og oppgaveskriving (7. utg.). Oslo: Gyldendal; Haugereid, R.L. (2021). «Vi deler de jo for å få bedre dager»: En kvalitativ studie av barnehagelærerens tanker rundt hvorfor og hvordan man deler i grupper i barnehagen. [Masteroppgave]. Universitetet i Agder.; https://utdanningsforskning.no/artikler/kroppslig-lek-voksenkontakt-og-sosialtlekemonster-i-barnehagen/; Johansson, E. (2013). Små barns læring. Gyldendal akademisk; Kibsgaard, S., & Sandseter, H, E,. (2013). Bevegelseslek i barnekulturen, tradisjoner og kulturelt mangfold. Sandseter, E. B. H., Hagen, T. L., & Moser, T. (Red). Kroppslighet i barnehagen: Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (2utg.). Oslo: Gyldendal akademisk; Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 06.12.2023 fra udir.no: https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan-for-barnehagen-bokml2017.pdf; Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3. utg.). Gyldendal akademisk.; Løkken, G. & Søbstad, F. (2013). Observasjon og intervju i barnehagen (4. utg.). Universitetsforlaget.; Melaas, T. (2013). Blikk for lek i barnehagen. Starte, verne og videreutvikle. Oslo: Kommuneforlaget; Nordli W., & Thormodsæter Schelbred B. M., (2011) Tilstedeværende voksne- medvirkende barn. Kristiansand. Høyskoleforlaget AS- Norwegian Academic press; Nordli, W., & Thormodsæter, B, M, S. (2011). Tilstedeværende voksne- medvirkende barn: Endringsarbeid i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget; Osnes, H., & Skaug, H, N. (2015, 18. september) Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemønster i barnehagen. Hentet fra; Pramling Samuelsson, I., Williams, P. & Sheridan, S. (2015). Stora barngrupper i förskolan relaterat till läroplanens intentioner. nordisk barnehageforskning, 9, 1- 14. https://doi.org/10.7577/nbf.1012; Pramling Samuelsson, I., Williams, P., Sheridan, S. & Hellman, A. (2016). Swedish preschool teachers’ ideas of the ideal preschool group. Journal of early childhood research: ECR, 14(4), 444-460. https://doi.org/10.1177/1476718X14559233; Wadel, C. (2014). Feltarbeid i egen kultur (Rev. Utg. ved Carl Cato Wadel og Otto Laurits Fugelstad). Cappelen Damm.; Wolf, K. D. (2014). Små barns lek og samspill i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget; Wolf, K. D. (2017). I møte med barns spontane lek. Øksnes, M., & Rasmussen, T, H. (Red). Barndom i barnehagen: Lek. Oslo: Cappelen Damm Akademisk; Öhman, M. (2012). Det viktigste er å få leke. Oslo: Pedagogisk Forum; Öhman, M. (2020, 30. oktober). Hva gjør du når barna leker? Barnehageforum.; https://www.barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=6178; Øksnes, M. & Sundsdal, E. (2015). Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. Til forsvar for barns spontane lek, 15 (2), 2.; https://doi.org/10.17585/ntpk.v1.89 (Bachelor thesis, 2024)
      Studien undersøker problemstillingen "Hva kan bidra til at småbarn får medvirke sin hverdag på småbarnsavdelingen?" gjennom observasjoner og feltsamtaler på en barnehageavdeling. Tre ulike lekesituasjoner ble analysert: ...
    • Hvordan kan barnehagelærere støtte og tilrettelegge for estetiske erfaringer i møte med ulike materialer innenfor forming på en 3- 5 års avdeling 

      Øzturk, Eda (Bachelor thesis, 2024)
      I dette forskningsprosjektet har jeg i lys av teori og funn fra to intervjuer med barnehageansatte, prøvd å finne svar på problemstillingen min som er: «Hvordan kan barnehagelærere støtte og tilrettelegge for estetiske ...
    • Utforsking av andrespråksutvikling hos flerspråklige barn 

      Khalil, Jeyana; Alsaleh, Amna (Bachelor thesis, 2024)
      Flerspråklighet er et svært aktuelt tema i dagens samfunn, og derfor er det avgjørende at personalet i barnehagen har kunnskap om hvordan de skal håndtere dette. Det er essensielt at personalet er kjent med ulike ...
    • Rommet som et pedagogisk verktøy 

      Gabrielsen Høiland, Ellen-Marie; Sveinsvoll, Oda; Zahlsen Olsen, Tine-Tamara (Bachelor thesis, 2024)
      I oppgaven vår forsker vi på bruken av rommet som et pedagogisk verktøy gjennom problemstillingen «Hvordan bruke rommet som et pedagogisk verktøy for estetisk skapende prosesser gjennom materiell?». I denne empiriske ...
    • Økt integrasjon av den økonomiske dimensjonen av bærekraftig utvikling i ESD gjennom bruk av kjøkkenhager 

      Ritter, Anna Miriam (Bachelor thesis, 2024)
      Denne oppgaven har som mål å utforske problemstillingen om hvordan barns begynnende forståelse av økonomisk bærekraft kan fremmes gjennom bruk av kjøkkenhager og aktiviteter tilknyttet kjøkkenhager. Det litteratur sier om ...
    • Ledelse og felles barnesyn. 

      Pedersen, Edel. (Bachelor thesis, 2024)
      Hovedfunnene i denne studien er at et felles barnesyn kan oppnås ved å bruke og ha et bevisst forhold til relasjoner, kommunikasjon og refleksjon. Ledelse handler om relasjoner, hvordan du kommuniserer med din personalgruppe ...
    • «Hvordan ivaretar barnehagelæreren barns rett til medvirkning gjennom den daglige virksomheten?» 

      Vaaland, Kristina (Kandidatnummer: 7032); Torgersen, Norheim, June (Kandidatnummer: 7024) (Bachelor thesis, 2024)
      I Norge har alle barn rett på tilbud om barnehageplass, og statistikken viser i 2022 at 93,4 prosent av norske barn benytter seg av tilbudet (Statistisk sentralbyrå, 2023, s. 1). Barns medvirkning er et aktuelt begrep som ...
    • Fremme av flerspråklige barns språkkompetanse: Barnehagens rolle og strategier. 

      Aynalem, Emnet Tadesse og Bangura, Jarikatu (Bachelor thesis, 2024)
      Oppgaven våres er basert på et forskningsintervju som vi hadde i barnehage med som jobber med flerspråkligbarn. Problemstillingen vårt var: «Hvordan tilrettelegger barnehagen for flerspråklige barns språkkompetanse?» Metoden ...