Browsing Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS) by Subject "lesevitenskap"
Now showing items 101-120 of 199
-
Learners' English Vocabulary Size in Upper Secondary School. A study of receptive and productive vocabulary size in Vg1 in Norway.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-06)The purpose of the project is to examine the pupils' vocabulary size. 100 students from an upper secondary school in Norway participated voluntarily in the study. In order to measure the receptive vocabulary size, the ... -
"Leit, så skal de finna. Bank på, så skal det latast opp for dykk". Aktivisering av lesaren i Lene Asks grafiske romanar Hitler, Jesus og farfar og Kjære Rikard.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-16)Denne oppgåva tek utgangspunkt i dei to grafiske romanane Hitler, Jesus og farfar og Kjære Rikard, som begge er skrivne av Lene Ask. Målet med oppgåva er å seia noko om korleis og i kva grad Lene Ask opnar for lesaren si ... -
Lekkende kropper som tabu i tekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)Denne avhandlingen er en diskursiv tekstanalyse av sykdomsnarrativene til Per Fugelli (1943-2017), Thea Steen (1989-2016) og Ingrid Anette Hoff Melkersen (f. 1982) i moderne medietekster som blogg, filmer og bøker, og ... -
Lesing i samfunnsfag. En studie av hvordan samfunnsfaglærere kan fremme leseforståelse hos elever
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-12)I denne studien drøfter jeg hvordan lærere kan fremme leseforståelse hos elever i ungdomsskolen i samfunnsfag. Metodene som er benyttet i studien er kvalitativ observasjon og intervju. Respondentene er to lærere som har ... -
Letters or images, or both? : a study of how and why people engage in novel- and film versions of popular narratives
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)This thesis is a study of people’s preferences towards the engagement in narratives in novels and films, with The DaVinci Code by Dan Brown and The Girl with the Dragon Tattoo by Stieg Larsson as the main narratives in ... -
Linking Readers Theatre to CLIL in foreign language education
(Journal article, 2013)This article explores the potential of linking Readers Theatre (RT), a group reading aloud activity, with Content and Language Integrated Learning (CLIL) in foreign language education. Both RT and CLIL, independent of each ... -
The literary vampire : from supernatural monster to the actual human?
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)This thesis will be a study of whether there has been a significant shift with regards to how the mythical figure of the vampire is portrayed in literature. Starting with Bram Stoker's Dracula, via Interview with the Vampire ... -
Mellomrom, rørsle og nærvær. Ei romleg lesing av Hanne Ørstaviks roman Hyenene (2012)
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05-15)I masteroppgåva gjer eg ei romleg nærlesing av Hanne Ørstaviks roman Hyenene (2012). Utgangspunktet for den romlege lesinga er å sjå korleis hovudpersonen Siv definerer seg sjølv med utgangspunkt i den romlege dimensjonen ... -
Mirror Madness: Investigating Patriarchal Ideology in Versions of "Snow White"
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)Fairy tales are an integral part of popular culture, as most people grow up listening to and reading these stories, while also watching adaptions of them in movies and TV series. This thesis seeks to analyze two versions ... -
Multilingualism : challenges facing minority background pupils learning English as a third language in Norwegian primary schools
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)This thesis explores the challenges facing minority background pupils in the process of acquiring English as an L3 in Norwegian primary schools. However, in order to investigate English as an L3, English needs to be seen ... -
Nettavis som literacy-arena for ungdom : en studie av navigering og oppmerksomhetsdistribusjon i lesingens orienteringsfase
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)Målet for denne studien har vært å utforske hvordan ungdom leser nettaviser. Nettavis er en autentisk arena for alle samfunnssfærer, og brukes også i undervisning. På ungdomstrinnet er nettaviser en omdiskutert arena, fordi ... -
«Noe er der, men så er det noe annet»: Om kompleksiteten i Merethe Lindstrøms roman Fra vinterarkivene (2015)
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-11)Denne avhandlinga er ein analyse av kompleksiteten i Merethe Lindstrøms roman Fra vinterarkivene (2015), med utgangspunkt i sjukdomsframstillinga i verket. Hovudspørsmålet eg stiller som grunnlag for analysen er: Korleis ... -
Nordisk ministerråds nabospråkpolitikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)Avhandlingen undersøker med hvilke ord Nordisk Ministerråd fra 1971 til utgangen av 2014 i tilgjengelig skrift definerer og bruker termen nabospråk, samt formulerer en nabospråkdidaktikk og en nabospråkpolitikk for de ... -
Nynorsk som sidemål: rammer, innhold og læringsarbeid i undervisningen på ungdomstrinnet
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05)Avhandlingen undersøker rammevilkår, innhold og metoder i sidemålsundervisning fra et lærerperspektiv. Metoden som er brukt i avhandlingen er en kvantitativ spørreundersøkelse, og respondentene er norsklærere på ungdomstrinnet ... -
Offentlig navnsetting og identitet i gatene på Bryne
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)Offisiell navnsetting og identitet i valg gatenavn på Bryne Masteroppgaven er en lesevitenskapelig analyse av saksgang og argumentasjon ved offisiell navnsetting av gatenavn på Bryne i Time kommune, en stasjonsby sør for ... -
Om en strandet hval, noen kyr og litt om alt vi ikke vet. En analyse av dramaturgi og ikonotekst i tre bildebøker.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2006;, Master thesis, 2006)De siste 20-30 åra har vi i barne- ungdomslitteraturen sett en fornying både i emneområde, tema og motivvalg. Denne avhandlinga beskriver bildebokfeltet. I innledningen gjør jeg rede for de viktigste endringene knyttet til ... -
On the use of ICT and CALL in intermediate level EFL classes in Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)This thesis investigates the advantages and challenges facing teachers in the process of applying ICT (Information and Computer Technologies) and especially CALL (Computer- Assisted Language Learning) in EFL (English as ... -
Once upon a time in a fantasy : a study of fairytale elements in fantasy
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)This thesis has looked at the different fairy tales elements in fantasy literature, by analyzing the main characters in the following books, Coraline, Harry Potter and the Philosopher’s Stone and The Amber Spyglass. These ... -
“One Day I Shall Meditate In Falling Snow:” Meditation and Eastern Ways of Perceiving in Peter Matthiessen’s The Snow Leopard and George Schaller’s Stones of Silence
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-08-31)Peter Matthiessen’s The Snow Leopard, published in 1978, has remained a well-known work on reading lists incorporating nature writing and Eastern Buddhist thought. It has not, however, received much scholarly treatment ... -
Oral proficiency in Norwegian 7th grade EFL learners: effects of an All English teaching programme
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)This thesis presents a comparative case study on the effects of an All English teaching programme on the oral English proficiency of 12-13-year-old Norwegian learners of English as a foreign language. By ‘All English’, it ...