Browsing Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS) by Issue Date
Now showing items 321-340 of 1022
-
"Det var litt som den gullfiskloven" - En kasusstudie som undersøker hvordan historisk empati uttrykkes i et undervisningsopplegg knyttet til spillet Valiant Hearts
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan historisk empati uttrykkes i et undervisningsopplegg knyttet til spillet Valiant Hearts. Videospillet omhandler fire karakterers reise og opplevelser under første ... -
Hvilken radikale opplysningstid? En narrativ analyse av Jonathan Israels fremstilling av historien om fremmarsjen til den radikale opplysningen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)I masteravhandlingen min analyseres Jonathan Israels fremstilling av historien om fremmarsjen til den radikale opplysningen ved hjelp av Hayden Whites teorier om historieskriving. Formålet er å løfte frem de dypere lagene ... -
“I caint make it be if it aint”: Insistent Materiality, Subjectivity, and Agency in Cormac McCarthy’s Suttree
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)This thesis explores how subjectivity is negotiated in the interplay between ideology, material objects, use, and the spaces these objects construct, in Cormac McCarthy’s novel Suttree. McCarthy constructs a powerful and ... -
PSYCHIC SURVIVAL: Sovereignty, Madness and Anxiety in Alexis Wright's The Swan Book
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)I argue that through representations of ‘madness’ in The Swan Book, Alexis Wright reclaims and (re-)defines Indigenous sovereignty as embodied, that is, something which for Indigenous people is felt and realised through ... -
Hørespillet som auditiv kunstform: En studie av semiotiske og narrative aspekter ved Vennlig hilsen Lucifer og Jakthundene
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)Oppgaven problematiserer manglende interesse for hørespill i Norge når det gjelder den akademiske diskursen. Ved hjelp av tyske og engelskspråklige fagtekster gjennomføres systematiske analyser av to norske hørespill: ... -
A case study of Curriculum-Based Readers Theatre in a Norwegian Upper Secondary School EFL class
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)This thesis is based on a case study of using Curriculum-Based Readers Theatre (CBRT), a group reading activity where pupils rehearse and perform content-based texts, in an upper secondary school English as a foreign ... -
A Case Study of Teacher Cognition about EFL Writing Instruction and Writing Strategies in Norwegian First-Year Upper-Secondary Schools
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)The present qualitative case study explores teacher cognition (beliefs, attitudes, knowledge and practices) in relation to writing instruction and the instruction of writing strategies in the English subject in first-year ... -
Spillifiseringen av den første verdenskrig i FPS-spill, og hva det kan bety for spillernes historiebevissthet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)Studien undersøker hvordan den første verdenskrig blir gjort spillbar i den populære videospillsjangeren FPS (førstepersonsskyterspill), og hvordan denne spillifiseringen kan påvirke historiebevisstheten til de som spiller ... -
Vern og miljø. Sauda Smelteverk fra 1945 til 2000-tallet
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)Ved det over 100 år gamle smelteverket i Sauda i Rogaland, har man gjennom årene hatt en enorm utvikling på det vi nå kjenner som Helse-, Miljø-, og Sikkerhetsarbeidet (HMS). I sin spede begynnelse hadde man en egen ... -
"Hello [Streamer] PogChamp": The Language Variety on Twitch
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-04)The present text is a research into the language usage in Computer-Mediated Communication, specifically on the online streaming platform Twitch.tv. The study will discuss Twitch’s language variety with a focus on Twitch ... -
Representations of Home and Identity for the Migrant Woman in Mohsin Hamid’s Exit West (2017)
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-05)This thesis analyzes the representation of the migrant woman in Moshin Hamid’s Exit West (2017) by focusing on the text’s engagement with the diasporic concepts of home and identity. In essence, this study explores the ... -
Promoting EFL oral skills in and outside school: Norwegian lower secondary students’ and their EFL teachers’ experiences and beliefs
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-05)This thesis focused on the topic of Norwegian lower secondary students’ promotion of English as a foreign language (EFL) oral skills, namely listening and speaking, in and outside the EFL classroom and in particular ... -
Learners' English Vocabulary Size in Upper Secondary School. A study of receptive and productive vocabulary size in Vg1 in Norway.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-06)The purpose of the project is to examine the pupils' vocabulary size. 100 students from an upper secondary school in Norway participated voluntarily in the study. In order to measure the receptive vocabulary size, the ... -
"All is Failure:" The Legacy of the Enlightenment and Thomas Pynchon's Mason & Dixon
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-06)Since its publication in 1997, Thomas Pynchon’s Mason & Dixon has become a literary cornerstone within a continuing discussion about the 18th-Century and its influence on contemporary culture. Initially, this thesis will ... -
"The Future and the Past Merge to Meet Us Here": Black Feminism and Performative Biographism in Beyoncé's Visual Album Lemonade (2016)
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-06)Beyoncé's visual album Lemonade has been faulted by radical feminist theorist bell hooks for its lack of intersectionality and for stereotypically victimising Black women. This thesis will counter this by arguing that ... -
Adapted education for pupils with higher learning potential in EFL classes at lower secondary school
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-06)This study aims to investigate how the EFL education is adapted towards high achieving pupils with higher learning potential. Because adapted education is more often related to low achieving pupils, the researcher aims to ... -
Brysomme villsvin - En analyse av hvordan narrativ innramming og konseptet om tilhørighet påvirket villsvindebatten i Sverige fra 1977 til 1981
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-13)Sammendrag Denne oppgaven undersøker hvordan «narrative framing» påvirker diskusjoner og politiske avgjørelser om dyr og spørsmålet om dets tilhørighet i et geografisk område. Oppgaven har i den sammenheng tatt for seg ... -
"Hvis du spiller som Norge er det lurt å ha religion" - en grounded theory studie om ungdommers erfaringer med det historiske dataspillet Sid Meier's Civilization 6 utenfor skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-15)Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke hvilke erfaringer ungdommer utvikler når de spiller det historiske dataspillet Sid Meier’s Civilization VI (Civ 6) ved det Didaktisk Digitale Verksted (DDV) i Stavanger ... -
Vigdis og Bergljot. Og Vera? – Ein studie av sjølvframstilling i Arv og miljø og Fri vilje.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-16)Dette er ein studie av sjølvframstilling i røyndomslitteraturen. Oppgåva dreiar seg om korleis forfattarar gjev seg til kjenne i sin eigen tekst og kva konsekvenser dette kan føra med seg. Meir bestemt tek denne avhandlinga ... -
Alle veier fører til Rom: katolsk propaganda i Olav Audunssøn
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-16)Sigrid Undsets Olav Audunssøn var det første romanverket Undset ga ut etter sin konversjon til katolisismen. Romanen ble ikke tatt imot like varmt som forgjengeren Kristin Lavransdatter. Man mistenkte at Undsets religion ...