Browsing Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS) by Subject "22. juli"
Now showing items 1-6 of 6
-
Etableringen av 22. juli-senteret: En undersøkelse av diskursen i media
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-18)Dette er en oppgave som tar sikte på å undersøke hvordan 22. juli senteret har blitt begrunnet og tatt imot. Oppgavens problemstilling er: Hvordan har etableringen av 22. juli-senteret blitt begrunnet og tatt i mot? - En ... -
Fortellinger om 22. juli i Stavanger Aftenblad: Hvordan kommer arketypiske mønstre til uttrykk gjennom fortellinger om 22. juli?
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05-06) -
Historiebruk og historiemisbruk: En studie av historiebruken i Anders Behring Breiviks manifest
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05)Denne studien undersøker hvordan fortiden blir brukt og med hvilken hensikt i introduksjonskapittelet og bok 1 av Anders Behring Breiviks manifest «2083 – a European Declaration of Independence». I denne sammenhengen har ... -
Minnematerialet etter 22. juli som didaktisk ressurs i religions- og livssynsundervisningen
(Peer reviewed; Journal article, 2020-10)The new Norwegian curriculum for primary, secondary and upper secondary education from 2020 offers possibilities to focus on issues of diversity, citizenship and life skills across subject areas. In religious education ... -
Minnestedet etter Utøya-massakren. En analyse av den offentlige debattens utvikling og konsekvenser.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-18)Dette er en mastergradsoppgave som tar for seg den offentlige debatten som oppstod i forbindelse med valg av lokasjon og utforming for minnestedet som skulle etableres ved Utøya. Hvordan og hvorfor utviklet debatten seg ... -
Ungdommers fortellinger om 22.juli - En eksplorativ studie av ungdommers historiebevissthet knyttet til terrorangrepene 22.juli 2011
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05-16)Tema for oppgaven er ungdommers fortellinger om 22.juli. Studien har som mål å undersøke ungdommers historiebevissthet knyttet til terrorangrepet som rammet Norge 22.juli 2011. Studien har det kvalitative forskningsintervjuet ...