Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS): Recent submissions
Now showing items 21-40 of 1089
-
Ansvarlig bruk av Metahistorie
(Master thesis, 2024)Som svar på International Network for Theory of History’s oppfordring om innsendelse av artikler om ansvarlig historieskriving, tar denne oppgaven for seg en analyse av tre prisbelønte miljøhistorier for å adressere ett ... -
A Comparison of Conceptual Metaphors of Love and Marriage in Pride and Prejudice and Bridget Jones’s Diary
(Master thesis, 2024)This thesis analyses and compares conceptual metaphors of love and marriage in Jane Austen’s Pride and Prejudice (1813) and Helen Fielding’s Bridget Jones Diary (1996) to observe romantic and marital cultural changes in ... -
Hva som Menes med "Onde Sekter": Om Defineringen av Falun Gong av det Kinesiske Kommunistpartiet
(Bachelor thesis, 2024) -
"But to die as lovers may" - En utforskning av viktorianske frykter angående kvinnelig seksualitet i Sheridan Le Fanus 'Carmilla'
(Bachelor thesis, 2024)Le Fanu’s decision to couple innocent Laura with vampiric Carmilla coincides with the Victorian anxiety concerning the rise of female sexual knowledge. To put it simply, their relationship deviates from the Victorian ... -
Analyse av antropomorfiseringer og deres funskjoner i Drømmen om et tre av Maja Lunde
(Bachelor thesis, 2024) -
Debattene om Oljefondet: Fra opprettelse til forvaltning
(Bachelor thesis, 2024) -
Mau Mau: Norske aviser og britiske kolonier
(Bachelor thesis, 2024)Mau Mau-opprøret var ett opprør i Kenya utført av Kikuyu folket i første halvdel av 1950 tallet. Opprøret ble skrevet om i aviser over hele verden, men journalistikken ble kraftig preget av britisk propaganda der britiske ... -
Elevenes bruk og opplevelser av ChatGPT i historieundervisningen: En casestudie av Vg3-elevers utforsking av årsaker og virkninger
(Master thesis, 2024)Kunstig intelligens (KI) har nylig fått økt oppmerksomhet i samfunnet, og forskning viser at det har blitt et utbredt verktøy i skolesammenheng. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan elever tar i bruk ... -
Oss og dem": En lærebokanalyse fra 1945 til "i dag
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven er en analyse av lærebøker i historie for videregående skole og gymnaset mellom 1945 til 2021. Tematikken er hvordan lærebøkenes fremstilling av den historiske perioden «kolonitid i Afrika» har bidratt til ... -
Historiebevissthet knyttet til konflikt og digitale læringsressurser: En case-studie på ungdomsskoleelever
(Master thesis, 2024)I denne case-studien har jeg kartlagt graden av historiebevissthet knyttet til dagens konflikter, blant en A-klasse og en B-klasse på 10. trinn ved en ungdomsskole i Rogaland Fylkeskommune. Videre har jeg undersøkt om det ... -
Learner Autonomy in a Norwegian 10th Grade EFL Context: How it is Taught, and how it is Learnt
(Master thesis, 2024)This study investigates 10th grade English as a foreign language (EFL) learners’ and teachers’ beliefs and practices surrounding learner autonomy (LA). Rooted in a theoretical background of LA and related didactic concepts, ... -
Historisk tenkning i møte med Battlefield 5 og Kampen om tungtvannet: En casestudie om hvordan en 9. klasse lærer historisk tenkning ved hjelp av Battlefield 5 og Kampen om tungtvannet
(Master thesis, 2024)Formålet med masteroppgaven var å finne ut hvordan elever på 9. trinn kan lære historisk tenkning med hjelp av Seixas og Morton (2013) sin teori om historisk tenkning, og ved hjelp av spillet Battlefield 5 og serien Kampen ... -
Sameksistens eller same-eksistens? En studie av historiebruk og historiefortellinger i Fosen-saken
(Master thesis, 2024)Denne masteravhandlingen studerer hvordan ulike aktører benytter seg av historie og danner historiske fortellinger i debatten om Fosen-saken, samt hvordan Sannhets- og forsoningskommisjonen har påvirket denne debatten. ... -
Rikssamlingens utvikling i det kulturelle minnet: En komparativ historiebruksanalyse av jubileer for slaget i Hafrsfjord fra 1872 til 2022
(Master thesis, 2024)Interessen for minnestudier har økt betydelig de siste tiårene, også innenfor historiografien. Harald Hårfagres samlingsverk ved slaget i Hafrsfjord og dets konsekvenser har blitt ulikt forstått og fortolket. Slaget har ... -
Exploring Motivation through Extramural English in a Lower Secondary Norwegian EFL Classroom
(Master thesis, 2024)This action research study aimed to explore how the inclusion of different types of extramural English (EE) activities in a lower secondary ninth grade class would impact the students’ motivation for the English subject. ... -
Historiebevissthet og historiebruk i klasserommet: En kvalitativ studie av elevers uttrykk av historiebevissthet gjennom arbeid med historiebruk
(Master thesis, 2024)Ved innføringen av den nye læreplanen i 2020, fikk historiebevissthet og historiebruk et sterkt fotfeste i historiefaget. Formålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i om et undervisningsopplegg som fokuserer på ... -
Feminine Ascendence: Rethinking Gender Hierarchies in “The Yellow Wallpaper”
(Bachelor thesis, 2024)The depiction of female entrapment in patriarchal society is a central issue for Gilman scholars, particularly the depiction of this entrapment through various allusions in “The Yellow Wallpaper”, such as the woman trapped ... -
"Sweetly die - into mine": Trusselen mot Subjektivitet og den Abjekte Moren i Le Fanus Carmilla.
(Bachelor thesis, 2024)A source of fear which often has been ignored or forgotten is the threat of the abject, blurring the border of a person’s subjectivity. It is a fear connected with the vampire because, same as the abject, it is difficult ... -
The liminal space between ‘the self’ and the object: Representation of psychological alienation in Sylvia Plath`s poetry
(Bachelor thesis, 2024)In recent discussions of Sylvia Plath, scholars have argued that her poetry consists of self-reflecting ambiguous themes and patterns of a self-defining subject. In addition to this, Plath scholars have argued that one ...