Blar i Department of Education and Special Education på forfatter "Nergaard, Svein Erik"
-
«Det er kanskje det viktigste vi gjør» En studie av fire rektorers arbeid med nye kapittel 9A.
Vold, Karen Marie (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)Tema i denne oppgaven er rektors arbeid med innføringen av kapittel 9A. Hovedfokuset er på rektors erfaring med endringsarbeidet og hvordan han har arbeidet med implementeringen av dette endringsarbeidet. Formålet med ... -
Hvordan kan en lærer redusere og forebygge problematferd gjennom klasseledelse?
Nevland Hølland, Anna Regine (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-04)Formålet med studien min var å finne ut konkret hvordan en lærer som var beskrevet som dyktig av ledelsen på skolen praktiserte klasseledelse for å redusere og forebygge problematferd. God klasseledelse er helt sentral for ... -
Inkluderende ledelse : rektorers forståelse og arbeid med inkludering i skolen
Jahnsen, Hanne; Nergaard, Svein Erik (Chapter, 2022)Dette kapittelet handler om inkluderende ledelse og ledelse for sosial rettferdighet i grunnskolen i Norge. Det er mye kunnskap om hva skoleledere bør eller må gjøre for å lykkes med inkludering. Hvordan rektorene legger ... -
Kan bruk av uteskole fremme elevers læring og helse? Læreres erfaringer med uteskole på mellomtrinnet.
Sortland, Kaja Mørland (Master thesis, 2021)Barn og unge tilbringer mye tid på skolen, hvilket gjør skolen til en arena som er sentral med tanke på lærings- og helsefremmende arbeid. Ifølge Opplæringslova skal skolen bidra til en helhetlig opplæring tilpasset elevenes ... -
Utenfor klassen. Læreres opplevelser og begrunnelser når elever blir tatt ut av klasserommet.
Dysjaland, Kaia (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Temaet for denne studien er elever som blir tatt ut av klassen på bakgrunn av utagerende problematferd. Studiens formål var å få et innblikk i hvordan lærere med erfaring på området opplevde og begrunnet det å ta elever ...