Blar i Department of Education and Special Education på emneord "didaktikk"
Viser treff 1-4 av 4
-
Exploring Cognitive Opportunities to Learn Provided to Students by Grade 11 Malawian Mathematics Textbooks.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)This study explores the cognitive opportunities to learn mathematics provided by grade 11 Malawian mathematics textbooks through the topic of quadratic equations. Four textbooks which were approved by the Ministry of ... -
Hvilke tekster er det i denne klassen? En resepsjonsstudie av åtte niendeklassingers responser på den multikulturelle teksten "Ser hodet mitt stort ut med denne?"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-12)Denne resepsjonsstudien tar opp spørsmål om lesning av multikulturelle, skjønnlitterære tekster som holdningsskapende og utviklende for elever i et lengre og dannende perspektiv. Ser hodet mitt stort ut med denne? (2007) ... -
Hvordan har didaktiske dilemma i undervisningsplanlegging konsekvenser for literacy-praksis? – et eksempel fra et geografiemne i ungdomsskolens samfunnsfag
(Journal article; Peer reviewed, 2019)When new ideas or curriculum find their way into schools, it is the teachers’ job to transform them into teachable units. Transformations demand ongoing choices in dilemmas between structure and improvisation. This study ... -
På jakt etter fagdidaktikk i nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningens matematikkfag
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Forskriften for grunnskolelærerutdanning løfter fram fagdidaktikk som et sentralt og gjennomgående tema i utdanningen, mens mange lærerstudenter opplever at det er lite fagdidaktisk fokus i enkelte fag. En mulig forklaring ...