Browsing Department of Education and Special Education by Subject "literacy"
Now showing items 1-9 of 9
-
Can we read letters? Reflections on fundamental issues in reading and dyslexia research
(Book, 2015-01)Internationally there has been a major increase in activity within reading and dyslexia research over the past three or four decades. This is a reasonable development given that the importance of having good reading ... -
Critical literacy in the language classroom: Possibilities for intercultural learning through symbolic competence
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article provides a theoretical exploration of the connections between critical literacy and symbolic competence with some pedagogical examples from an empirical study. More specifically, we argue that critical literacy ... -
Do Book Giveaway Programs Promote the Home Literacy Environment and Children’s Literacy-Related Behavior and Skills?
(Peer reviewed; Journal article, 2020-05)Book giveaway programs provide free books to families with infants to encourage caregivers to begin reading to their children during infancy. This meta-analysis of 44 studies retrieved from 43 articles tests the effects ... -
"Eg visste ikkje kven eg skreiv til...". Om utvikling av fagskrivingskompetanse i norskfaget på studieførebuande og påbygg på vg3
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-12)Denne oppgåva har undersøkt korleis elevar som går på vg3 i vidaregåande skule arbeider med fagskrivingskompetansen sin i norskfaget, og samanlikna beskrivingar frå elevar på studieførebuande med elevar som tek påbyggingsåret. ... -
Hvordan har didaktiske dilemma i undervisningsplanlegging konsekvenser for literacy-praksis? – et eksempel fra et geografiemne i ungdomsskolens samfunnsfag
(Journal article; Peer reviewed, 2019)When new ideas or curriculum find their way into schools, it is the teachers’ job to transform them into teachable units. Transformations demand ongoing choices in dilemmas between structure and improvisation. This study ... -
Litteraturlaboratorium - en praksis for muntlighet og dybdelæring i norskfaget?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05-31)Denne masteroppgaven undersøkte hvordan et praktisert undervisningsopplegg, bygd på Sheridan Blaus (2003) litterære praksis Litteraturlaboratorium, fortonte seg i en 10. klasses møte med sangteksten 170 av Kaizers Orchestra. ... -
Munnleg medelevrespons på 7.trinn. Ein studie av korleis elevane gir kvarandre munnleg respons til skriftlege tekstar og korleis dei brukar responsen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Samandrag Masteroppgåva Munnleg medelevrepons på 7.trinn, handlar om korleis elevar gir og brukar munnleg medelevrespons til skriftlege tekstar. Med utganspunkt i eit sosiokulturelt syn på læring, og problemstillinga: ... -
Protestant and French Colonial Literacies in Madagascar in the Early Twentieth Century
(History of Schools and Schooling;, Chapter, 2016)Literacy was an important instrument for colonial powers and mission societies at the beginning of the 20th century, but they had different goals. The main goal of the secular French colonial educational policy was ... -
Vokabularundervisning - quick and dirty
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Barn begynner på skolen med store variasjoner i vokabularstørrelse. Vokabular spiller en viktig rolle i lesing og elevenes akademiske suksess. Samfunnets krav til literacy øker, og elevenes vokabularstørrelse er en begrensende ...