Blar i The reading centre på tittel
Viser treff 161-180 av 209
-
Rethinking agency in literacies: Malawian children’s and teachers’ perspectives
(Peer reviewed; Journal article, 2023-10)This qualitative study contributes theorised and empirically enriched insights from local practices into children’s agency. The authors trace a converging interest in multimodal literacies, postcolonial philosophies and ... -
Rhythm production at school entry as a predictor of poor reading and spelling at the end of first grade
(Journal article; Peer reviewed, 2017-10)Rhythm plays an organisational role in the prosody and phonology of language, and children with literacy difficulties have been found to demonstrate poor rhythmic perception. This study explored whether students’ performance ... -
The role of processing foregrounding in empathic reactions in literary reading
(Peer reviewed; Journal article, 2023)A considerable body of research has examined the age-old assertion that reading literature enhances empathy, however, mixed results have been found. The present study attempts to clarify such disparities, investigating the ... -
The role of the medium for verbal engagement: shared reading in groups with books and apps in Norwegian ECEC institutions
(Peer reviewed; Journal article, 2021-08)This article presents findings from a study carried out with groups of children (N = 72; M = 57.2 months) in early childhood education and care (ECEC) institutions in Norway. Twelve teachers read two stories, once in a ... -
Rom for muntlighet? Språklig tenking og tekstsamtaler i norskfagets literacy
(Peer reviewed; Journal article, 2020-07)Artikkelen tar utgangspunkt i en forståelse av tale og skrift som sentrale tanketeknologier og et helhetlig perspektiv på literacy som tilgang til skriften, tekstmening og til diskursive fellesskap. Videre analyseres en ... -
Screening for slow reading acquisition in Norway and Finland – a quest for context specific predictors
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Early identification of children at risk of developing reading difficulties is crucial for effective interventions. While orthographies and educational contexts differ, predictors included in early at-risk screening tend ... -
Screening tests of reading: Time for a rethink?
(Peer reviewed; Journal article, 2021-04)Som en del av det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet for grunnopplæringen (NKVS) i norsk utdanning har vi i dag forskjellige leseprøver med ulike formål og utforminger for bruk i det 13-årige skoleløpet. I denne artikkelen ... -
Screens, apps, and digital books for Young children: the promise of multimedia
(Peer reviewed; Journal article, 2020-01)Just beginning to understand the potentials new technologies might bring to the learning environments of young children, we invited authors to submit articles that investigate multimedia sources and their effect on learning ... -
Shared responsibility between teachers predicts student achievement: A mixed methods study in Norwegian co-taught literacy classes
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Having two teachers work collaboratively in the same class has been suggested as a possible solution to several instructional challenges, including the inclusion of students with special needs in mainstream classrooms and ... -
Shared, dialogue-based reading with books vs tablets in early childhood education and care (ECEC): Protocol for a mixed-methods intervention study.
(Journal article; Peer reviewed, 2019-07)This paper presents the study protocol for a research project assessing the appropriateness of picture book apps in shared reading with young children. An intervention study was carried out insixECECinstitutions,comparin ... -
Side by Side or Side-lined? Teacher Collaboration in Early Years Literacy Classrooms
(Peer reviewed; Journal article, 2023-09)Ideen om endring av utdanningspraksis ligger til grunn for læreplanreformer på 2000-tallet, støttet av en rekke initiativer fra utdanningsmyndighetene. Lærer-elev-tetthet er ett av disse initiativene, i form av ... -
«Skal vi leke i morgen og?» En kvalitativ undersøkelse av rammelekens mulighet til å skape engasjement og motivasjon for skriving.
(Master thesis, 2023)I begynneropplæringen er det mulig å benytte lek som metode for å skape engasjement og motivasjon. Til tross for dette viser forskning at leken blir lite brukt i skolen, og det gjelder spesielt rammelek. Grunnen til at ... -
Skjønnlitterære tekstvalg på ungdomstrinnet etter LK20 En kvalitativ studie av norsklæreres beskrivelser og begrunnelser
(Master thesis, 2023)Det eksisterer lite kunnskap om hva slags skjønnlitterære tekster som blir lest i norskfaget og hvorfor de blir valgt etter innføringen av den nye læreplanen høsten 2020. Formålet med denne studien har vært å skape en ... -
Skolens lesediskurs - en kvalitativ studie av hvordan erfarne lærere på mellomtrinnet snakker om lesing
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å få kunnskap om språklige maktstrukturer i skolen som bidrar til å opprettholde, bryte ned eller bygge opp forståelser av hva lesing er. Dette undersøkes ved å bruke en kvalitativ forskningsmetode. ... -
Skolestarterne som språkforskere og skrivere
(Master thesis, 2022)Formålet mitt med denne studien har vært å prøve ut en mer funksjonell tilnærming til skriftspråket. Jeg ønsket også at vi basert på disse erfaringene skal gå fra en mer tradisjonell tilnærming til skriving til en ... -
Skriv til meg–utforsking av lærerstudenters mestringsforventning til egen skriveundervisning i begynneropplæringen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Forskning fremhever læreres positive selvoppfatning som en forutsetning for å kunne gi god lese- og skriveopplæring (Hodges et al., 2021); de må oppleve seg kompetente, ha handlingsrom og oppleve en tilknytning til arbeidet ... -
Special education in Norwegian early childhood education and care: a document analysis of special education assistance provided to children with language disorders
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This study aims to investigate the characteristics of special educational assistance provided to children with language disorders (LDs) attending ordinary early childhood education and care institutions (ECECs) in Norway, ... -
Språklig mestring, lek og sosial kompetanse hos de yngste barnehagebarna : En studie av variasjon og sammenhenger
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-04)Three studies were conducted that examined variation in and the relationship between language proficiency, play and social competence at the age of 33 months within the context of Norwegian barnehages (early childhood ... -
Study protocol: DigiHand – the emergence of handwriting skills in digital classooms
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This protocol article presents the project “DigiHand: The emergence of handwriting skills in digital classrooms.”1 The project is a longitudinal natural experiment investigating how the use of different writing tools ... -
Study Protocol: Text Performers - Using Speech-to-Text Technoøogy to Support Students With Dyslexiab During Text Prodution
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This protocol article describes the background, theoretical framework, and methods for two intervention studies using assistive technology to produce text. The participants will be 15 10–12-year-old students with dyslexia ...