• Dialogic space in Norwegian early-years literacy education 

      Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari Hansen; Nygard, Arne Olav (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This study explores and analyses conditions for student participation in Norwegian Year Two classrooms. It is inspired by the concept of dialogic space (Wegerif, 2013) and by Segal and Lefstein's (2016) model for the ...
    • Glimpses of dialogue: transitional practices in digitalised classrooms 

      Skaftun, Atle; Igland, Mari Ann; Husebø, Dag; Nome, Sture; Nygard, Arne Olav (Journal article; Peer reviewed, 2017-08)
      This socio-culturally informed qualitative study examines digitalised classrooms in Norwegian secondary schools, with a focus on the relationship between information and communication technology (ICT) and dialogic aspects ...
    • Kritisk literacy i møte med multimodale digitale tekster 

      Skoli, Kristin Sofie (Master thesis, 2022)
      Denne studien har som mål å få kunnskap om elevers vurderinger og kritiske forståelse i møte med multimodale digitale tekster. Slike tekster utgjør en vesentlig del av vår tids tekstkultur både i og utenfor skolen. Hensikten ...
    • Produksjon av multimodale tekster i filmprosjekt på 6. trinn 

      Eriksen, Inga Jannicke (Master thesis, 2021)
      Sammendrag Formålet med studien har vært å undersøke hvordan elever i 6. klasse designer filmer ved adaptasjon av en novelle, gjennom å studere valg av handlingselementer og semiotiske ressurser. Problemstillingen for ...
    • Skjønnlitterære tekstvalg på ungdomstrinnet etter LK20 En kvalitativ studie av norsklæreres beskrivelser og begrunnelser 

      Pedersen, Thomas Ellingvåg (Master thesis, 2023)
      Det eksisterer lite kunnskap om hva slags skjønnlitterære tekster som blir lest i norskfaget og hvorfor de blir valgt etter innføringen av den nye læreplanen høsten 2020. Formålet med denne studien har vært å skape en ...