Kritikk og krenkelse. Islam og religionskritikk belyst gjennom reaksjonene på karikaturstriden (2005-2006) og Muhammed-filmen (2012)
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/220286Utgivelsesdato
2014-06-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
Sammendrag
Hovedspørsmålet i denne oppgaven er hva slags sammenheng det er mellom islam og muslimers reaksjoner på religionskritikk i vid forstand. Dette temaet blir belyst gjennom analyser av reaksjoner på striden om Muhammed-karikaturene i 2005-2006 og filmen «Innocence of Muslims» i 2012.
Oppgaven benytter en hermeneutisk tilnærming gjennom casestudiemetodikk og aktiv informantintervjuing. Problemstillingen er konkretiser til: Hva er årsaken til de store konfliktene vi har sett omkring disse karikaturene og filmen?
• Er det kultur, religion eller politikk?
• Hvilke kulturelle elementer kan ligge til grunn for reaksjonene mot kritikk og karikering?
• Hvilke religiøse elementer kan ligge til grunn for reaksjonene mot kritikk og karikering?
• Hvilke politiske forhold kan ligge til grunn for reaksjonene mot kritikk og karikering?
De omfattende demonstrasjonene mot Muhammed-karikaturene og Muhammed-filmen viser at mange muslimer har følt seg krenket. Denne oppgaven viser at det er viktig å skille mellom krenkelse forstått som sårede følelser og krenkelse forstått som krenkelse av noens menneskeverd. Likevel er ydmykelse og en følelse av underlegenhet hos muslimer i møte med Vesten en faktor som spiller inn i forklaringene på utløsningen av sterke reaksjoner.
Studien viser også at det er sammensatte årsaker som kan forklare konfliktene. Kultur-forskjeller spiller nok en like viktig rolle som religion og politikk, og at det er nødvendig å se på sammenhengen mellom religion, kultur og politikk for å forstå hendelsesforløpet.
Islam som religion og kultur har et stort behov for endring og utvikling. Både religionen og kulturen må tilpasses den moderne og globaliserte verden. Dette innebærer at det også må bli rom for religionskritikk innenfor denne kulturen. Trolig vil det bli lettere å åpne for en slik kritisk holdning hvis religionskritikken tar utgangs-punkt i den saklige kritikken, ikke bare satire, ironi, hån og spott.
Beskrivelse
Master's thesis in Art and culture studies