Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerner, Nicolai Jørgen
dc.date.accessioned2014-09-23T08:23:15Z
dc.date.available2014-09-23T08:23:15Z
dc.date.issued2014-06-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221041
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å se nærmere på implementeringen av lean. Da mer spesifikt ledelse av implementeringen og om det er noen element knyttet til ledelse som er av større betydning i denne prosessen. Lean er både en filosofi og et konkret verktøy, som kort fortalt har til hensikt å gjøre organisasjonen mer effektiv. Gjennom å konsentrere fokuset mot det som skaper verdi, eliminering av ”tidstyver” og etablering av et miljø som hele tiden sikter mot å forbedre arbeidsprosessene og organisasjonen som helhet. For å kunne svare på problemstillingen er det tatt utgangspunkt i en organisasjon, Bærland skole, som er i ferd med å implementere lean. Samt en litteraturstudie av 16 artikler som omhandler temaet implementering av lean. Data fra Bærland er samlet inn ved hjelp av en mindre spørreundersøkelse og semistrukturerte intervju. En viktig målsetning har vært å få et innblikk i hvordan de ansatte selv opplever implementeringen av lean, og hva de anser som viktig koblet til ledelse av en slik prosess. Artiklene har blitt analysert med utgangspunkt i å undersøke om det finnes noen sentrale kjennetegn knyttet til ledelse av en lean implementering, og om disse kjennetegnene går igjen slik at det er mulig å generalisere. Det teoretiske rammeverket for denne oppgaven bygger på de tre organisasjonsperspektivene; det instrumentelle, det institusjonelle og det nyinstitusjonelle, og disse tre perspektivenes tilnærming til ledelse. Problemstillingen bygger på om det er et av disse perspektivs syn på ledelse som gjør seg mer gjeldende enn de to andre i forbindelse med implementeringen av lean. Innsamlede data både fra litteraturen og Bærland skole, peker tydelig på tre viktige faktorer som er sentrale i forhold til ledelse av en vellykket lean implementering. 1) En aktiv og involvert ledelse, 2) involvering av de ansatte og 3) god kommunikasjon. I dataene kan en identifisere ledelseselement knyttet til samtlige tre perspektiv. Det er nyinstitusjonell ledelse som best ivaretar en aktiv og involvert ledelse kombinert med involvering av de ansatte. Kommunikasjon knyttet til implementeringen av lean vil være preget av formidling og oversettelse, også denne faktoren blir ivaretatt av det nyinstitusjonelle perspektivet. Det nyinstitusjonelle perspektivet er det som i størst grad dekker inn samtlige av de tre faktorene som er knyttet til en vellykket implementering av lean.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.subjectleannb_NO
dc.subjectimplementeringnb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectinstrumentelle perspektivetnb_NO
dc.subjectinstitusjonelle perspektivetnb_NO
dc.subjectnyinstitusjonelle perspektivetnb_NO
dc.titleImplementering av lean. En studie i lys av det instrumentelle-, institusjonelle- og nyinstitusjonelle- perspektivet.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway