Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjerke, Marte Johanne Lie
dc.date.accessioned2014-09-23T08:25:31Z
dc.date.available2014-09-23T08:25:31Z
dc.date.issued2014-06-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221044
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om hvordan Fredrikstad Bibliotek, via kunnskapsoverføring, kan ta lærdom av Nesodden Bibliotek. Er det i det hele tatt mulig å overføre kunnskap når bibliotekene er så ulike? Problemstillingen er som følger: ”Hvordan kan Fredrikstad Bibliotek ta lærdom av erfaringene fra Nesodden Bibliotek? ” Undersøkelsen er blitt gjennomført ved hjelp av kvalitativ metode. Åtte informanter, fra begge bibliotek samt det politiske miljøet i begge byer, er blitt intervjuet. De teoretiske forankringene i oppgaven er hovedsakelig bygget opp rundt teorier av Røvik(2009) og Nonaka, Toyama og Konno(2000) Resultatene som kommer frem viser at det grunnet de to bibliotekenes svært ulike lokale kontekst, kan gjøre en direkte overføring vanskelig. Den tause kunnskapen er spesielt vanskelig å overføre, mens mye av den eksplisitte kunnskapen fra Nesodden Bibliotek kan ses som inspirasjonskilde, og i beste fall overføres til Fredrikstad Bibliotek. Konklusjonen i denne oppgaven er at Fredrikstad Bibliotek kan ta stor nytte av, og overføre endel av erfaringene fra Nesodden Bibliotek. Den tause kunnskapen er det som er vanskeligst å overføre, for å få tak i den må man bevisstgjøre at det faktisk er noe som finnes. Det finnes mye potensiale for Fredrikstad bibliotek å tilrettelegge for at både eksplisitt og taus kunnskap kan tas inn og avdekkes på en god måte.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectkunnskapsoverføringnb_NO
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.subjectbiblioteknb_NO
dc.titleKunnskapsoverføring: "Hvordan kan Fredrikstad Bibliotek ta lærdom av erfaringene fra Nesodden Bibliotek"nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber60nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway