Gode HMS-vaner i organisasjonen : hva skal til?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/221051Utgivelsesdato
2014-06-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1300]
Sammendrag
Formål:
Menneskets vaner i forhold til HMS ser ikke ut til å bli lagt stor vekt på i organisasjoner. Å tilrettelegge for å utvikle hensiktsmessige HMS-vaner i organisasjoner er dermed et vanskelig, og underprioritert område (Duhigg, 2012). Med vår masteroppgaven ønsket vi å få en bedre innsikt i hvilke forutsetninger som bør være til stede for å skape gode HMS-vaner i en organisasjon. Med utgangspunkt i teori valgte vi å fokusere på formell struktur, kultur og ledelsens atferd som forutsetninger for etablering av gode HMS-vaner.
Metode:
Denne masteroppgaven er et case studie i det interkommunale vann og avløps bedriften, IVAR. Det ble valgt en kvalitativ tilnærming som besto av gruppeintervjuer og individuelle dybde intervjuer av ledere og ansatte. Vi fikk også innsyn i IVARS interne prosedyrer, samt informerende intervju av HMS/KS leder i organisasjonen.
Resultat og konklusjon:
Resultatene viste at organisasjonsstruktur bidro til etablering av vaner i forhold til bruk av verneutstyr blant ansatte i IVAR. Organisasjonsstrukturen la likevel begrensninger, spesielt knyttet til formell medvirkning, noe som kan svekke motivasjon i etableringsprosessen av gode vaner. Videre så det ut til at organisasjonskultur fremmer både vaner og uvaner i IVAR. Eksempelvis hadde gruppekonformitet innvirkning på etablering av gode vaner gjennom kollegial omsorg. På den andre så det ut som de sosiale normene hadde større innvirkning på ansattes vaner enn organisasjonens formelle normer og prosedyrer. Lederens atferd, som viser seg gjennom ledelsesstrategier, deres engasjement og rollemodeller, hadde også innflytelse på vaner. Lederne i IVAR viste tydelig engasjement i forhold til deres HMS-ansvar og ble ansett som troverdig rollemodeller. Det ser imidlertid ut som det er et gap mellom det mellomledere og toppledelsen i organisasjonen presenterer i forhold til HMS noe som viser seg å ha betydning for hvordan HMS-arbeid utføres i organisasjonen. Våre funn tyder dermed på at forutsetningene struktur, kultur og ledelse i en viss grad er tilstedeværende i IVAR. Det er likevel områder vi ser organisasjonen kan strekke seg etter å forbedre for at forutsetningene kan ha større innvirkning på ansattes HMS-vaner.
Beskrivelse
Master's thesis in Change management