Stavanger Aftenblad, fra avishus til mediehus
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/221053Utgivelsesdato
2014-06-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1300]
Sammendrag
Utgangspunktet for denne oppgaven har vært å undersøke Stavanger Aftenblad sin overgang fra tradisjonelt avishus til et moderne mediehus, med fokus på de endringene Stavanger Aftenblad har gjort i organisasjonsstrukturen. Det teoretiske grunnlaget er instrumentell teori og dets fokus på planmessig organisasjonsdesign. Modellen ”utvidede organisasjonsformer” blir brukt som utgangspunkt. Teorien blir supplert med både det institusjonelle og ny-institusjonelle perspektiv.
Fremgangsmåten har vært kvalitativ metode. Det ble gjort intervju med Stavanger Aftenblad sin ledergruppe vinteren 2013. Dette samt gjennomgang av alle årsrapportene fra 1996 til 2012, ulike foredrag og dokumenter tilsendt av Aftenbladet har dannet grunnlaget for empirien.
Gjennom å undersøke hvilken type strukturelle endringer Stavanger Aftenblad har gjort for å gå fra et avishus til et mediehus har alle de fire organisasjonsformene i modellen utvidede organisasjonsformer, den hierarkiske, modulære, nettverkbaserte og virtuelle, blitt identifisert i avisen. Studien viser at planmessig organisatorisk design synes å være det foretrukne virkemiddelet i prosessen med å endre en organisasjon. Omveltninger i omgivelsene har vært særlige drivere for å gjennomføre strukturelle endringer. Men oppgaven viser også at to faktorer begrenser muligheten for planmessig organisatorisk design nemlig det institusjonelle og instrumentelle organisasjonsperspektiv. De to perspektivene vil legge føringer både på hvilke endringer som blir innført og hvordan de innføres.
Beskrivelse
Master's thesis in Change management